Hur kan vi hjälpa dig?

Du är sällan ensam i en ekonomisk utmaning. Här hittar du svar på de vanligaste problemen.

Jag vill betala!
Jag har betalat. Vad gör jag nu?
Vad kan jag göra via Mina sidor?
Varför har jag fått ett inkassokrav?
Vad händer när jag har fått ett inkassokrav?
Varför får jag en påminnelse på inkassokostnad och ränta?
Jag kan inte betala hela skulden på en gång. Vad ska jag göra?
Vad händer hos Kronofogden?
Jag har fått inkassokrav trots att jag inte har fått någon faktura, måste jag betala inkassokravet?
Jag har fått ett inkassokrav som jag anser är felaktigt. Hur går jag tillväga?
Inkassoavgift
Fullmakt när du ska hjälpa någon annan
Avbetalningsplan
Varför du inte får mejla oss gällande ditt ärende
Vad kan jag göra via talsvaret?
Påminnelse
Kontakt med Kundservice
Jag vill kontakta Sergel, men har inte ärendenumret, vad uppger jag istället?
Hur vet jag att min betalning har kommit in?
Hur kan jag se min aktuella skuld?
Fakturans innehåll / Vad avser kravet?
Betalningsuppgifter
Vilken dröjsmålsränta ska jag betala?
Vilka kostnader kan tillkomma i ett inkassoärende?
Varför får jag en återbetalningsavi och inte pengarna insatta på mitt konto?
Vad händer om jag inte betalar?
Vad händer om jag inte betalar min hyra?
Vad gör jag om jag har betalt min hyra och ändå har fått ett inkassokrav?
Solidariskt betalningsansvar
Swish
OCR-nummer
Jag saknar betalningsuppgifter, hur hittar jag dem?
Jag har inget inbetalningskort
Jag har fått en återbetalningsavi, varför har jag inte fått tillbaka hela beloppet?
Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet, måste jag ändå betala inkassokostnad?
Inbetald ränta
Hur beställer jag BankID eller Mobilt BankID?
Betalningar från utlandet
Jag har frågor om Autogiro
Avgift vid återbetalning
Vad betyder sekretess i Kronofogdens databas?
Vad är ett utslag?
Utmätning
Betalningsföreläggande
Bestridande av ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden
Betalningsanmärkning
Hur kan jag göra för att en felaktig betalningsanmärkning ska tas bort?
Information om betalningsanmärkning
Hur vet jag om jag har betalningsanmärkningar?
Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?
Hur ofta uppdateras inkomstuppgifterna Sergel har om mig?
Bedrägerispärr och anmälan förlorad ID-handling
Kan vem som helst ta en kreditupplysning på mig?
Kan ni höja den kredit som tidigare beviljats?
Vad är anledningen till att jag fått avslag på min kreditansökan?
Varför har någon beställt en kreditupplysning på mig?
Varför har jag fått en kreditupplysning och vad innebär det?
Om du blir utsatt för bedrägeri
Vilka uppgifter har Sergel om mig?
Jag anser att information om mig är felaktig
Inspelning av samtal
Beställa registerutdrag
Betalningsanmärkning för företag
Jag har fått ett inkassokrav trots att jag inte har fått någon betalningspåminnelse, måste jag ändå betala inkassokostnaden?
Jag har fått ett inkassokrav, när måste jag betala?
Jag har frågor om kreditupplysning
Vill du komma i kontakt med vårt dataskyddsombud (DPO)?
Dödsbo
Förseningsersättning
Har du mottagit ett sms från oss?
E-faktura
Utökad information på Mina sidor
Om din ekonomi inte går ihop finns stöd och hjälp att få
  • Jag vill betala!

    Du har flera alternativ för att betala din skuld till Sergel och du kan smidigt välja det alternativ som passar dig bäst.

    På ditt inkassobrev har du en QR-kod till Swish betalning. Med den kan du enkelt reglera din skuld snabbare. Du kan även logga in på Mina Sidor för att betala. Tänk på att göra detta i tid, innan sista betalningsdagen. Då slipper du påminnelseavgifter. Det kan ta mellan 1-3 arbetsdagar innan din betalning når oss, beroende på hur du betalar.

    Vill du kontrollera om din betalning inkommit kan du:

    • Logga in på Mina Sidor. Här finns information om dina öppna och stängda ärenden. På Mina sidor kan du även meddela att du har gjort en betalning och lämna ett mobilnummer om du vill få en SMS bekräftelse när betalningen är registrerad.
    • Ring oss, genom vårt talsvar hjälper vi dig att kontrollera om betalningen inkommit. Du hittar telefonnumret till oss på ditt inkassokrav.
  • Jag har betalat. Vad gör jag nu?

    Hur vet jag att min betalning har kommit in?

    Tänk på att det kan ta mellan 1-3 arbetsdagar innan din betalning når oss, beroende på hur du betalar.

    Har din betalning bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare är du skyldig att betala inkassokostnad och ränta.

    Detta gäller inte skulder för hyror. För denna typ av fordran anses beloppet ha kommit till hyresvärden omedelbart vid betalningen och inte när betalningen bokförts på mottagarens konto.

    Vill du kontrollera om din betalning inkommit kan du:

    • Logga in på Mina Sidor. Här finns information om dina öppna och stängda ärenden. På Mina sidor kan du även meddela att du har gjort en betalning och lämna ett mobilnummer om du vill få en SMS bekräftelse när betalningen är registrerad.
    • Ring oss, genom vårt talsvar hjälper vi dig att kontrollera om betalningen inkommit. Du hittar telefonnumret till oss på ditt inkassokrav.
  • Vad kan jag göra via Mina sidor?

    På Mina sidor kan du:

    • Ansöka om anstånd
    • Ansöka om avbetalningsplaner
    • Lägga upp Autogiro
    • Skicka meddelanden till oss
    • Ladda upp underlag
    • Ge fullmakt
    • Betala direkt via Swish
    • Se betaluppgifter
    • Se information om din skuld
  • Varför har jag fått ett inkassokrav?

    Om du inte betalar din faktura i tid kan den lämnas vidare till inkasso. Inkassokravet skickas i de allra flesta fall ut till din folkbokföringsadress, alternativt till företagets faktura- eller sätesadress.

    Om du har betalat fakturan innan du får inkassokravet är det viktigt att du kontrollerar din betalning. Om din betalning har bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare är du skyldig att betala ränta och inkassokostnad. Om fordran avser en hyresskuld är du skyldig att betala ränta och inkassokostnad om du betalat samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare, d v s för denna typ av fordran anses beloppet ha kommit hyresvärden tillhanda omedelbart vid betalningen och inte när betalningen bokförts på mottagarens konto.

  • Vad händer när jag har fått ett inkassokrav?

    När vi skickar ett inkassokrav till dig har du normalt 8 dagar på dig att betala in till oss, räknat från utskriftsdatumet. Förfallodatum ser du på inkassokravet där det står ”betalning Sergel tillhanda senast”.

  • Varför får jag en påminnelse på inkassokostnad och ränta?

    Har din betalning av den ursprungliga fakturan bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare skickas en påminnelse på inkassokostnad och ränta.

  • Jag kan inte betala hela skulden på en gång. Vad ska jag göra?

    Genom att logga in på Mina Sidor kan du, under vissa förutsättningar, lägga upp en avbetalningsplan eller flytta fram betalningsdagen på ditt ärende.
    Det är viktigt att du kontaktar oss, via Mina Sidor eller per telefon, senast på inkassokravets förfallodatum.

    Tänk på att dina tjänster hos fordringsägaren kan komma att stängas av i samband med avbetalningsplan eller anstånd till dess att ärendet är slutbetalt.

  • Vad händer hos Kronofogden?

    När ärendet kommer till Kronofogden skickar de ut ett föreläggande med ett delgivningskvitto. Kvittot ska du skriva under och skicka tillbaka till Kronofogden som bevis på att du mottagit deras brev och blivit delgiven skulden. Du har därefter 10 dagar på dig att betala in skulden eller bestrida den om du anser att kravet är felaktigt.

  • Jag har fått inkassokrav trots att jag inte har fått någon faktura, måste jag betala inkassokravet?

    Ja, du ska betala inkassokravet.

    Normalt ska du ha fått information om att du är skyldig pengar, genom en faktura eller på annat sätt innan vi skickar dig ett inkassokrav. När du ingår ett avtal är det din skyldighet att söka efter fakturan om den inte kommit fram till dig.

    Har du flyttat? Kom ihåg att informera om din nya adress, vissa företag uppdaterar inte per automatik.

  • Jag har fått ett inkassokrav som jag anser är felaktigt. Hur går jag tillväga?

    Anser du att inkassokravet är felaktigt ska du bestrida det till oss.

    Du kan göra det genom att:

    • Logga in på Mina Sidor och skicka oss ett meddelande för ditt ärende
    • Skicka ett brev till oss: Sergel Kredittjänster AB, C8268, 190 86 Rosersberg
    • Ringa till oss, numret hittar du på ditt inkassokrav

    Det är viktigt att bestridandet kommer in så snart som möjligt, men senast på inkassokravets förfallodag.

  • Inkassoavgift

    Du är skyldig att betala inkassokostnad om din betalning bokförts samma datum som inkassokravet skickats ut eller senare. Det är alltså inte när en betalning görs utan när den tas emot som är avgörande.

    Det enda undantaget är om skulden avser hyra – då är det den dag som betalning gjorts som bestämmer om fordringsägaren har rätt till ersättning för inkassokostnaden.

    Mer information om vilka avgifter du är skyldig att betala hittar du här.

  • Fullmakt när du ska hjälpa någon annan

    För att vi ska kunna diskutera ett ärende med någon annan behöver vi en fullmakt från den som ärendet gäller.

    Det snabbaste sättet är att den som ger fullmakten registrerar den via Mina Sidor, då kan vi se den direkt.

    Om den som ska ge fullmakt saknar Bank-ID kan man skicka in den per post genom att skriva ut och fylla i vår fullmaktsblankett.

    Observera att fullmakten ska undertecknas av den som lämnar fullmakten och skickas i original per post till:

    Sergel Kredittjänster AB
    C8268
    190 26 Rosersberg

    I de fall den du ska hjälpa inte själv kan ge fullmakt kan du ansöka om att bli god man eller förvaltare hos Domstolsverket.

  • Avbetalningsplan

    Om man vill dela upp en skuld på flera betalningstillfällen kallas det att lägga upp en avbetalningsplan. Det finns vissa tillfällen då vi inte kan godkänna en avbetalningsplan, kontakta oss för att se vad du har för möjligheter.

    Du kan själv lägga upp en avbetalningsplan på Mina sidor eller genom att kontakta oss. Numret finner du på ditt inkassokrav eller brev från oss.
    En avbetalningsplan kostar 170 kr i uppläggningsavgift och sedan 60 kr per avisering. Ränta tillkommer under hela avbetalningsperioden.

  • Varför du inte får mejla oss gällande ditt ärende

    Vi kommunicerar inte via e-post eftersom vi inte kan säkerställa att den som skickat mailet har rätt att ta del av informationen. 

    Din personliga integritet och säker hantering av dina personuppgifter är mycket viktig för oss.

    När du skickar ett meddelande till oss via Mina Sidor legitimerar du dig med Bank-ID och vi skickar bara brev till din folkbokföringsadress hos Skatteverket.

  • Vad kan jag göra via talsvaret?

    Via talsvaret kan man få:

    • Betaluppgifter via SMS, Swish eller brev.
    • Kontrollera om betalning inkommit senaste 12 dagarna. Det kan ta upp till 3 dagar för oss att registrera din betalning.
    • Begära anstånd upp till 10 dagar.
  • Påminnelse

    Om du fått en påminnelse beror det på att vi har fått i uppdrag att påminna dig att du har missat en betalning.

    Har du redan betalat fakturan, kontrollera gärna fakturanumret och dina betalningar innan du kontaktar oss då vi behöver få in uppgifterna från din betalning för att kunna eftersöka den hos oss eller fordringsägaren.

    Är fakturan inte betald ber vi dig betala så snart som möjligt eller kontakta oss för att eventuellt lägga upp en avbetalningsplan (amorteringsplan) eller få anstånd med betalningen.

    Alternativt kan du göra detta genom att logga in på Mina Sidor, använda våra självbetjäningstjänster på telefon eller prata med en av våra handläggare.

  • Kontakt med Kundservice

    Vill du komma i kontakt med oss?

    Mina sidor hittar du kontaktvägarna som gäller för ditt ärende och du kan även skicka ett meddelande till oss.

    Du kan även chatta med oss. Chatten är öppen vardagar 09:00 till 17:00. Chatten hittar ni till höger på denna sida, klicka på ikonen för att starta en chatt.

    I denna chatt kan vi besvara generella frågor, för specifika frågor angående ditt ärende kommer vi att be dig att identifiera dig via BankID.

    Du hittar det telefonnummer som gäller för ditt specifika ärende längst ner på inkassokravet. Du når oss annars på telefonnummer 0771-102040. Vår Kundservice har öppet vardagar mellan 09.00 och 17.00.

    Postadress: Sergel Kredittjänster AB, C8268, 190 86 Rosersberg

    Om du har ett klagomål på vår hantering av ditt ärende är du välkommen att skicka ett meddelande till oss via Mina sidor.

  • Jag vill kontakta Sergel, men har inte ärendenumret, vad uppger jag istället?

    Ärendenumret (åtta siffror) hittar du längst upp i högra hörnet på Sergels brev.

    Har du inte ärendenumret tillgängligt när du ringer går det bra att vänta kvar och uppge ditt person- eller organisationsnummer när du kommer fram till en handläggare.

  • Hur vet jag att min betalning har kommit in?

    Tänk på att det kan ta mellan 2-3 arbetsdagar innan din betalning når oss, beroende på hur du betalar. Har du betalat med Swish uppdateras det i ditt ärende kommande bankdag.

    Har din betalning bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare är du skyldig att betala inkassokostnad och ränta.

    Detta gäller inte skulder för hyror. För denna typ av fordran anses beloppet ha kommit till hyresvärden omedelbart vid betalningen och inte när betalningen bokförts på mottagarens konto.

    Vill du kontrollera om din betalning inkommit kan du:

    • Logga in på Mina Sidor. Här finns information om dina öppna och stängda ärenden.
    • Ringa oss, genom vårt talsvar hjälper vi dig att kontrollera om betalningen inkommit. Du hittar telefonnumret till oss på ditt inkassokrav.
  • Hur kan jag se min aktuella skuld?

    Genom att logga in på Mina Sidor kan du se aktuell skuld eller via vårt talsvar 0771-102040.

  • Fakturans innehåll / Vad avser kravet?

    På baksidan av vårt inkassokrav finns information om vilken/vilka fakturor inkassokravet avser.

    För att se ursprungsfakturan ber vi dig kontakta utställaren dvs. den som skickat ut fakturan till dig.

  • Betalningsuppgifter

    Betalningar inom Sverige:

    Vårt plusgironummer är 997404-9. Du måste också ange det OCR-nummer som finns angivet längst ner till vänster på ditt inkassokrav och på Mina sidor.

    Vill du swisha din betalning?
    Från Mina sidor kan du enkelt betala direkt via Swish.

     

  • Vilken dröjsmålsränta ska jag betala?

    Om fordringsägaren och du i förväg har träffat ett avtal om ränta gäller detta. I sådana avtal brukar det stå att dröjsmålsränta ska betalas från förfallodagen med en viss procent.

    Om inget avtal har träffats i förväg gäller räntelagens regler. Fordringsägaren har då rätt att ta ut dröjsmålsränta från den dag som infaller en månad efter det att denne har skickat en faktura eller på annat sätt krävt betalning, och då talat om att dröjsmålsränta annars måste betalas. Räntelagen ger fordringsägaren rätt att ta ut en årsränta som motsvarar Riksbankens referensränta plus åtta procentenheter.

  • Vilka kostnader kan tillkomma i ett inkassoärende?

    • Inkassokostnad: 180 kronor
    • Uppläggningsavgift vid avbetalningsplan: 170 kronor
    • Aviseringskostnad vid avbetalningsplan: 60 kronor per avisering
    • Betalningsföreläggande: 680 kronor
    • Utmätning: 600 kronor per år
  • Varför får jag en återbetalningsavi och inte pengarna insatta på mitt konto?

    Vid inbetalningar får vi endast information om ett så kallat förmedlarkonto från banken. Vi ser alltså inte vilket konto betalningen ursprungligen kommer från, detta på grund av banksekretess. Återbetalningen görs därför via en återbetalningsavi till din folkbokföringsadress. Om du önskar få pengarna insatta på ditt konto kan du skicka tillbaka avin till oss med dina kontouppgifter. Observera att detta endast är möjligt om du har Bankgiro, PlusGiro eller Nordea personkonto.

  • Vad händer om jag inte betalar?

    Om du inte betalar in enligt förfallodagen på ditt inkassokrav kan vi skicka ärendet vidare till Kronofogden, det kallas att vi skickar in ansökan om betalningsföreläggande. I samband med detta tillkommer en avgift på 680 kr som läggs på ditt ärende.

  • Vad händer om jag inte betalar min hyra?

    Att betala hyran är viktigt. Den som inte betalar i tid kan bli uppsagd från lägenheten.

    Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott senast den sista vardagen före varje månads början. Det innebär till exempel att hyran för juni ska vara betald senast den sista maj.

    Om du inte betalar riskerar du ditt boende och att din skuld ökar med extra kostnader.

    Betala din hyresskuld med din hyresavi, eller med det inbetalningskort du fått från oss. Du kan logga in på Sergel Mina Sidor för att se hela din skuld. För att logga in på Mina Sidor måste du ha ditt BankID eller Mobila BankID tillgängligt. Loggar du in där får du tillgång till alla funktioner på sidan och för alla dina ärenden om du har flera stycken.

    Har du frågor om din hyresskuld – kontakta din hyresvärd.

  • Vad gör jag om jag har betalt min hyra och ändå har fått ett inkassokrav?

    Kontrollera att din betalning är gjord med rätt uppgifter (t.ex. att du angett rätt ocr-nummer) och att betalningen har lämnat ditt konto. Har du betalat din hyra innan inkassokravets utskriftsdatum är du inte skyldig att betala inkassokostnaden. Vänligen ta kontakt med oss för att säkerhetsställa att din betalning har bokförts. Detta kan göras om du loggar in på Mina Sidor, använder våra självbetjäningstjänster på telefon eller om du pratar med en av våra handläggare.

    Har din betalning skett på inkassokravets utskriftsdatum eller senare skickas ett nytt inbetalningskort avseende inkassokostnad och eventuell dröjsmålsränta.

    För att logga in på Mina Sidor måste du ha ditt BankID eller Mobila BankID tillgängligt. Loggar du in där får du tillgång till alla funktioner på sidan och för alla dina ärenden om du har flera stycken.

  • Solidariskt betalningsansvar

    Solidariskt betalningsansvar betyder att man är lika ansvarig att betala en skuld som någon annan. Man är lika ansvarig för hela skulden till dess den är slutbetald. Dvs om två personer är solidariskt betalningsansvariga så blir man inte skuldfri även om man betalar halva skulden, företaget kan fortfarande kräva betalning av båda personerna för resten av skulden.

  • Swish

    Vill du swisha din betalning till oss? Det går bra!

    Allra enklast betalar du med Swish direkt från Mina Sidor.

    Vårt swishnummer är: 123 214 87 65
    Belopp: Beloppet som ska betalas
    Meddelande: Ange det 14-siffriga OCR-numret från inbetalningsavin (OBS! viktigt för att vi ska kunna boka din betalning)

  • OCR-nummer

    Ditt OCR-nummer hittar du längst ner på framsidan på brevet från oss samt på Mina Sidor.

    OCR-numret använder du både vid betalning via Swish och internetbank för att pengarna ska bokföras mot just ditt ärende.

  • Jag saknar betalningsuppgifter, hur hittar jag dem?

    Har du tappat bort ditt inkassokrav?

    Logga in på Mina Sidor med ditt BankID så hittar du uppgifterna du behöver för att betala din skuld.

    Där hittar du också kontaktuppgifter till oss och kan skicka ett meddelande.

    Har du inkassokravet framför dig? På första sidan, längst ner på brevet, ser du OCR-numret till vänster och vårt plusgiro 997404-9 till höger.

  • Jag har inget inbetalningskort

    Genom att logga in på Mina Sidor får du tillgång till uppgifter för att betala.

    Där hittar du även kontaktuppgifter till oss och kan skicka ett meddelande.

  • Jag har fått en återbetalningsavi, varför har jag inte fått tillbaka hela beloppet?

    Vid återbetalning tas en administrativ avgift på 99 kronor ut för hanteringen av din återbetalning.

  • Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet, måste jag ändå betala inkassokostnad?

    Har din betalning bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare är du skyldig att betala inkassokostnad och ränta.

    Detta gäller inte skulder för hyror. För denna typ av fordran anses beloppet ha kommit till hyresvärden omedelbart vid betalningen och inte när betalningen bokförts på mottagarens konto.

  • Inbetald ränta

    Behöver du uppgifter på hur mycket ränta du har betalat in för din deklaration?

    Mina Sidor kan du skicka ett meddelande till oss och beställa ett utdrag.

  • Hur beställer jag BankID eller Mobilt BankID?

    Du beställer enklast BankID hos din bank. För att beställa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer. Det finns även krav som de olika bankerna ställer, t.ex. en nedre åldersgräns och att man är folkbokförd i Sverige.

  • Betalningar från utlandet

    Betalar du från utlandet behöver du ange följande uppgifter:

    Bank: Nordea
    BIC/Swift code: NDEASESS
    IBAN: SE86 9500 0099 6026 0001 0132
    Ange ditt ärendenummer som meddelande till betalningsmottagaren.

  • Jag har frågor om Autogiro

    Vi erbjuder Autogiro via Trustly som betalningsalternativ för våra avbetalningsplaner.

    Du ansluter dig genom att logga in med Bank-ID på Mina Sidor och följer instruktionerna som finns under Support. Där hittar du även mer information om hur Autogiro fungerar.

    Tjänsten är kostnadsfri och tillgänglig både för nya och befintliga avbetalningsplaner.

  • Avgift vid återbetalning

    Sergel tar ut en administrativ avgift på 99 kr i samband med återbetalning av felaktigt inbetalt belopp enligt bransch praxis. Detta på grund av det merarbete det innebär för Sergel att administrera betalningen.

     

  • Vad betyder sekretess i Kronofogdens databas?

    Vid enstaka allmänna mål (mål från stat eller kommun), kan ärendet beläggas med sekretess. Detta är aktuellt om skulden betalas innan Kronofogden beslutat att vidta några åtgärder. Det får inte heller ha funnits några andra registrerade allmänna mål hos Kronofogden under de senaste två åren. Anmärkningen tas då bort i Sergels kreditupplysningsregister.  Däremot hävs sekretessen om det under de kommande två åren registreras ett nytt allmänt mål. Då kommer den tidigare borttagna anmärkningen att synas igen, samt att en ny registreras för det nytillkomna målet.

  • Vad är ett utslag?

    Ett utslag kan jämföras med en dom. Du är alltså skyldig att betala det som framgår av utslaget.

  • Utmätning

    Efter utslag kan ärendet komma att lämnas över till Kronofogden för utmätning, vilket medför ytterligare kostnader. Kronofogden kommer då att göra en utredning över dina tillgångar och beslutar därefter vad som ska utmätas för att betala dina skulder.

  • Betalningsföreläggande

    Om betalning eller bestridande av ett inkassokrav inte inkommit senast på förfallodatum, kan ärendet komma att lämnas vidare till Kronofogden. Detta är en så kallad ansökan om betalningsföreläggande, vilket medför ytterligare kostnader.

  • Bestridande av ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden

    Om du har en invändning mot skulden efter det att ärendet lämnats till Kronofogden, det vill säga du bestrider att du ska betala, behöver du göra ett skriftligt bestridande till Kronofogden där du förklarar vad du bestrider och varför. På kronofogden.se kan du läsa mer om hur du gör.

     

  • Betalningsanmärkning

    En betalningsanmärkning kan uppstå på flera olika sätt, men det vanligaste är när Kronofogden meddelat utslag.

    En betalningsanmärkning syns bara under tiden den är giltig och påverkas inte av om du betalat skulden eller inte. Reglerna för betalningsanmärkningar finns i Kreditupplysningslagen.

    En felaktig betalningsanmärkning ska raderas om någon av nedan punkter uppfylls:

    • Skulden har betalats innan den noterade händelsen inträffade

    • Betalningen har försenats av något som du inte har kunnat förutse och inte är ansvarig för (t.ex. datastopp hos banken som ska förmedla betalningen)

    • Dom eller förlikning visar att du inte alls eller endast delvis varit skyldig att betala

    • Det saknas uppgift som normalt registrerats och uppgiften är av betydelse för bedömning om din kreditvärdighet

    Om anmärkningen har hanterats av Sergel inkasso skickar du med fördel ett meddelande på Mina sidor för snabbast hantering.

    Om betalningsanmärkningen uppstått hos ett annat inkassobolag vänder du dig till dem som i sin tur gör utredningen. Du kan också begära borttag direkt hos oss men måste då bifoga beslut eller underlag från till exempel Kronofogden eller Tingsrätten.

    Har du inte tillgång till Mina sidor kan du skicka den per post:
    Sergel Kredittjänster AB
    ATT: Kredit/Utredning
    FE 26184
    105 26 Stockholm

  • Hur kan jag göra för att en felaktig betalningsanmärkning ska tas bort?

    Om du anser att en betalningsanmärkning eller annan information är felaktig kan du vända dig till oss med underlag som visar varför det är felaktig. Detta gör du till:

    Sergel Kredittjänster AB
    Rättelser
    FE 26184
    105 26 Stockholm

    Du kan även kontakta oss på 0771-10 70 70, så hjälper vi dig med frågor om vad du behöver skicka.

    Vi kommer att granska underlagen och därefter meddela dig ett beslut. Du kan finna mer information om felaktiga betalningsanmärkningar hos www.imy.se.

  • Information om betalningsanmärkning

    Om man får en betalningsanmärkning kan det betyda svårigheter att få köp eller krediter beviljade. En betalningsanmärkning uppstår hos kreditupplysningsföretagen efter de fått information om att Kronofogden fastslagit en skuld.

    Om en privatperson eller ett företag inte betalar en skuld i tid kan den gå vidare till Kronofogden, ett så kallat betalningsföreläggande. Om skulden inte betalas då heller kommer Kronofogden att delge företaget eller personen skulden samt meddela ett utslag, vilket innebär att skulden är fastställd.

    Andra regler gäller för obetalda skatter och avgifter. Dessa behöver inte delges, utan har skulden överlämnats till Kronofogden kommer kreditupplysningsföretagen att notera en betalningsanmärkning.

  • Hur vet jag om jag har betalningsanmärkningar?

    Du har rätt att beställa ett registerutdrag ur vårt kreditupplysningsregister. Detta måste du göra skriftligt och du måste själv underteckna brevet till oss.

    Ett registerutdrag innehåller information om eventuella betalningsanmärkningar som finns registrerade hos oss och skuldsaldo hos Kronofogden.

  • Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

    För en privatperson finns en betalningsanmärkning kvar i tre år från det datum anmärkningen registrerats. För företag är anmärkningen (utslag) registrerad i fem år.

  • Hur ofta uppdateras inkomstuppgifterna Sergel har om mig?

    Inkomstuppgifter uppdateras en gång per år. Detta sker efter att Skatteverket slutligen har fastställt din taxering.

    Tänk på att taxeringsuppgifter visar din taxerade inkomst för det föregående året. Det innebär att den inkomst som du har haft under år 2020 taxeras du för år 2021. Om du nyligen fått eller ökat din inkomst tar det alltså ett tag innan vi får informationen från Skatteverket.

  • Bedrägerispärr och anmälan förlorad ID-handling

    Har du blivit utsatt för bedrägeri eller försök till bedrägeri? Då kan vi sätta en bedrägerispärr.

    Så här fungerar det:

    Händelsen ska vara polisanmäld.

    Kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-10 70 70 (kontorstid).

    Vid ditt samtal spärrar vi för kreditupplysning tillfälligt i två veckor. Spärren förhindrar att det går att ta en kreditupplysning på dig via Sergel.

    Inom två veckor från det att du anmält händelsen ska du skicka din polisanmälan och ett personligt brev till Sergel.

    I ditt personliga brev ska du skriva ”Jag vill inte att Sergel lämnar ut några uppgifter om mig”. Du kan också komplettera uppgifterna i polisanmälan om du anser att det är nödvändigt. Brevet ska vara personligen undertecknat av dig.

    Vill du ta bort spärren innan femårsperioden har gått ut ska du skicka ett personligt brev till Sergel där du skriver information att du vill att vi tar bort spärren på ditt personnummer. Brevet ska vara undertecknat av dig och du behöver bifoga en kopia på en giltig ID-handling. Handläggningstiden är normalt 1-2 dagar från att vi mottagit din förfrågan. När vi har handlagt ärendet går det att göra en ny kreditupplysning dagen efter.

    Ditt brev och polisanmälan skickas till:

    Sergel Kredittjänster AB
    ATT: Kredit/Utredningen
    FE26184
    105 26 Stockholm

    Du kan även spärra ditt bankkort om du förlorat det:

    Handelsbanken Sverige: 020-41 12 12 Utlandet: +46 8 411 21 22

    SEB SEB:s kort, Sverige: 08-14 72 00 Utlandet: +46 8 14 72 00  Eurocard, Sverige:08-14 67 67 Utlandet: +46 8 14 67 67

    Swedbank Sverige: 08-411 10 11 Utlandet:  +46 8 411 10 11

    Nordea Sverige: 08-402 57 10 Utlandet: +46 8 402 57 10

  • Kan vem som helst ta en kreditupplysning på mig?

    För privatpersoner krävs ett så kallat legitimt behov att beställa en kreditupplysning. Detta enligt paragraf 9 i Kreditupplysningslagen (KUL). Legitimt behov betyder att den som tar kreditupplysningen ska ha eller vara på väg att sälja något på kredit till dig, ingå ett kreditavtal eller har en anledning att göra en ekonomisk riskbedömning. Det kan till exempel vara att du vill teckna ett telefonabonnemang, köpa något på kredit eller ansöker om ett lån.

    Det behövs däremot inte ett legitimt behov för att beställa en kreditupplysning på ett företag (en juridisk person, näringsidkare eller näringsanknuten person). Detta enligt Kreditupplysningslagen (KUL).

    Vill du veta mer? Besök då IMY:s hemsida.

  • Kan ni höja den kredit som tidigare beviljats?

    Sergel fattar inga beslut om beviljade eller utökade krediter. Om du har frågor om en kredit som du har hos en kreditgivare ber vi dig kontakta det företaget direkt.

  • Vad är anledningen till att jag fått avslag på min kreditansökan?

    Det kan finnas olika anledningar till att du fått avslag på ett köp eller en låneansökan. Det kan till exempel vara att du har betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden. Även inkomst kan spela roll. Det är alltid företaget som har beställt kreditupplysningen som bestämmer om ett köp eller en kredit ska godkännas. Om du önskar veta varför du har fått avslag på en kreditansökan måste du kontakta företaget där du sökt kredit. Du finner namnet på företaget på kreditupplysningskopian.

  • Varför har någon beställt en kreditupplysning på mig?

    Anledning till att ta en kreditupplysning
    Enligt lag är låne- och kreditgivare skyldiga att göra en kreditprövning på dig innan de beviljar ett lån eller säljer något på kredit. Storleken på köpet eller lånet spelar ingen roll, en kreditupplysning kan även tas för mindre köp och krediter.

    Varje gång låne- och kreditgivarna lånar ut pengar tar de en risk. De behöver en försäkring på att du har förmåga att betala tillbaka ditt lån inklusive ränta och amorteringar och kreditupplysningen ger en bra bild över din ekonomiska situation för att bedöma om du är en lågrisk- eller högriskkund.

    Ett företag kan ta en kreditupplysning på dig om du till exempel har köpt något på kredit, tecknat ett abonnemang eller ansökt om ett lån. I kreditupplysningskopian (brevet) som du har fått från oss ser du vem som har beställt kreditupplysningen. Beställaren behöver inte ha ditt tillstånd för att ta en kreditupplysning. Däremot krävs det ett legitimt behov för att beställa en kreditupplysning på en privatperson.

    Den som har beställt kreditupplysningen
    Det är Sergels kund som har beställt kreditupplysningen på dig och vi har lämnat ut kreditupplysningsinformationen till. Som nämnts ovan står det i kreditupplysningskopian vem som har beställt kreditupplysningen. Kontakta det företaget om du har frågor om varför de har tagit en kreditupplysning på dig.

    Särskilda regler för företag
    Är du företagare? Det krävs inget legitimt behov för att ta en kreditupplysning på ett företag. Sergels kund behöver därför inte svara på frågan varför de har beställt kreditupplysningen. Men om du har frågor bör du kontakta företaget som beställt upplysningen.

  • Varför har jag fått en kreditupplysning och vad innebär det?

    När vi tar en kreditupplysning skickas alltid en kopia till den omfrågade med information om de uppgifter vi lämnat ut. På kopian finns information om varför upplysningen har tagits och för vilket företags räkning.

    Har du ytterligare frågor om varför om upplysningen tagits på dig, vänligen ta kontakt med frågeställaren för mer information.

  • Om du blir utsatt för bedrägeri

    Har du blivit utsatt för bedrägeri eller försök till bedrägeri? Då kan vi sätta en bedrägerispärr.

    Så här fungerar det:

    • Händelsen ska vara polisanmäld.
    • Kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-107070 vardagar 09.00-17.00.
    • Vid ditt samtal spärrar vi för kreditupplysning tillfälligt i två veckor. Spärren förhindrar att det går att ta en kreditupplysning på dig via Sergel.
    • Inom två veckor från det att du anmält händelsen ska du skicka din polisanmälan och ett personligt brev till Sergel. I brevet till Sergel bifogar du in polisanmälan, begär att få ditt personnummer spärrat hos oss och undertecknat av dig.

    När du skickat brev till oss spärras du i 5 år. Vill du ta bort spärren innan femårsperioden har gått ut ska du skicka ett personligt brev till Sergel där du skriver information att du vill att vi tar bort spärren på ditt personnummer. Brevet ska vara undertecknat av dig och du behöver bifoga en kopia på en giltig ID-handling. Handläggningstiden är normalt 1-2 dagar från att vi mottagit din förfrågan. När vi har handlagt ärendet går det att göra en ny kreditupplysning dagen efter.

    Ditt brev och polisanmälan skickas till:

    Sergel Kredittjänster AB
    ATT: Kredit/Utredningen
    FE26184
    105 26 Stockholm

  • Vilka uppgifter har Sergel om mig?

    Vi samlar in information om dig och din ekonomiska situation. Det är bland annat adress (Statens Person- och Adressregister – SPAR), inkomst (Skatteverket), betalningsanmärkningar och uppgifter om allmänna och enskilda mål (Kronofogden), handlingar och beslut från andra myndigheter (t ex beslut om förvaltare).

    Läs mer under Sergels integritetspolicy.

  • Jag anser att information om mig är felaktig

    När vi bedömer om information om dig är felaktig utgår vi från vad som gällde vid den tidpunkt då informationen tillkom. Sergel fattar beslut med utgångspunkt från Integritetsskyddsmyndighetens anvisningar. Du kan läsa mer om vad som gäller missvisande information på IMY:s hemsida www.imy.se.

    Om du anser att information är felaktig kan du vända dig till oss med underlag som visar varför det är felaktigt, detta gör du till:

    Sergel Kredittjänster AB
    Rättelser
    FE 26184
    105 26 Stockholm

    När vi mottagit underlaget, utreder vi detta vidare och återkommer med besked via post.

  • Inspelning av samtal

    När du ringer till vår kundtjänst kan samtalet komma att spelas in. Det här gör vi för att utbilda våra medarbetare, förbättra vårt talsvar och vårt arbetssätt så att vi alltid kan hjälpa dig på bästa sätt.

    De inspelade samtalen lagras i upp till 14 dygn.

    Personuppgiftsansvarig

    Sergel Kredittjänster AB, org.nr 556264-8310, ansvarar för de kunduppgifter som behandlas inom Sergel. Ev. felaktigheter som rör privatpersoner kan anmälas till Sergels kundtjänst, tel. 0771-102040, som ansvarar för att dessa blir rättade.

    Registerutdrag avseende ev. inspelade samtal

    Privatpersoner har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar. Begäran görs skriftligt och ska undertecknas av den sökande samt innehålla uppgift om namn och personnummer. Eftersom det inte är möjligt att återsöka samtal på enbart namn och personnummer, behöver vi även datum samt tidpunkt för samtalet. Begäran sänds till:

    Sergel Kredittjänster AB
    Att: Registerutdrag
    FE 26184
    105 26 Stockholm

  • Beställa registerutdrag

    Vill du beställa ett registerutdrag som visar vilka uppgifter Sergel hanterar om dig?

    Du kan beställa ett registerutdrag genom att skicka ett meddelande via Mina sidor och per telefon.

    Vill du skicka den per post måste den innehålla följande:

    • Att du vill ha ett registerutdrag
    • Personnummer
    • Namn
    • Gatuadress
    • Postnummer och ort
    • Ort och datum

    Adress

    Sergel Kredittjänster AB
    Att: Registerutdrag
    Box 3623
    103 59 Stockholm

    Vill du komma i kontakt med vår DPO (dataskyddsombud)? dpo@sergel.com

    Registerutdraget kommer sedan att skickas som rekommenderat brev till din folkbokföringsadress eller annan postadress som du anmält till Skatteverket.

    Du får ditt registerutdrag inom 30 dagar efter att vi har mottagit din beställning.

  • Betalningsanmärkning för företag

    Som juridisk person får ni även en betalningsanmärkning i samband med ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Denna anmärkning ligger kvar i två år.

    Om sedan utslag meddelas registreras ytterligare en anmärkning, som finns kvar i fem år.

  • Jag har fått ett inkassokrav trots att jag inte har fått någon betalningspåminnelse, måste jag ändå betala inkassokostnaden?

    Det finns ingen skyldighet att skicka en betalningspåminnelse innan inkassokrav. Därmed är du skyldig att betala inkassokostnaden och räntan oavsett om du fått en betalningspåminnelse eller inte. Enda undantaget är parkeringsavgifter där en betalningspåminnelse måste skickas ut.

  • Jag har fått ett inkassokrav, när måste jag betala?

    Inkassokravet ska normalt betalas inom åtta (8) bankdagar från utskriftsdatum. Förfallodatumet står på inkassokravet, även vilken dag kravet skrevs ut (utskriftsdatum).

    Tänk på att det är först när betalningen har kommit fram till mottagarens konto (är bokförd) som skulden anses vara betald. Det tar normalt sett två till fem bankdagar för en betalning att komma fram till mottagaren (bokföras).

  • Jag har frågor om kreditupplysning

    Kreditupplysningar

    Sergel levererar kreditupplysningstjänster som hjälper företag att fatta affärsbeslut. Om du ansökt om ett köp eller lån kan du därför ha fått hem en kreditupplysningskopia från oss. I FAQn under kategorin ”kreditupplysning & kreditspärr” finner du svar på de vanligaste frågorna vi får om kreditupplysningar.

     

     

  • Vill du komma i kontakt med vårt dataskyddsombud (DPO)?

    Om du har frågor om personuppgifter eller dataskydd kan du kontakta vår DPO via DPO@sergel.com. Vi besvarar gärna dina frågor!

    Du kan även läsa mer om dataskyddsfrågor och integritet här.

  • Dödsbo

    Om du kontaktar oss gällande skulder för en person som är avliden, så kallat Dödsbo, behöver vi underlag som visar att du har rätt att företräda dödsboet. Vi kommer därför att fråga efter Bouppteckning, Dödsfallsintyg med släktskapsutredning eller likvärdigt underlag för att kunna lämna ut information till dig. Om du inte har något underlag tillgängligt kan vi endast lämna ut generell information om skulder i ett dödsbo hanteras.

  • Förseningsersättning

    Sedan mars 2013 finns laglig möjlighet att ta ut en förseningsavgift om den som har en skuld är näringsidkare (även enskild firma) eller myndighet. Det innebär att borgenären har rätt att ta ut förseningsersättning om 450 kronor vid försenad betalning. Den ersätter påminnelseavgift, inkassokostnad samt uppläggningsavgift för eventuell avbetalningsplan, på upp till 450 kr.

    För att kunna ta ut avgiften krävs varken särskilt avtal mellan parterna eller föregående information, så länge det är minst 30 dagars betaltid på fakturan. Enligt räntelagen får dröjsmålsränta, och alltså även förseningsersättningen, tidigast tas ut 30 dagar efter fakturans avsändande.

    Förseningsersättning gäller ej för privatpersoner.

    Du kan läsa mer på följande länkar:

    Regeringskansliet

    IMY

    Kronofogden

  • Har du mottagit ett sms från oss?

    Om du har mottagit ett meddelande från oss så beror det oftast på att du har missat att betala en räkning som sedan har lämnats över till oss för inkasso.

    För att komma i kontakt med dig så använder vi bland annat sms som kommunikationsmedel. Det gör det lättare att snabbt kunna informera dig om viktiga händelser i handläggningen av ditt inkassoärende. För att kunna ta del av informationen i meddelandet behöver du logga in på Mina Sidor genom att följa länken och verifiera dig med BankID. På Mina Sidor kan du får information om fakturaspecifikation, betalningsalternativ och möjlighet att ansöka om amorteringsplan. Om du vill avsäga dig möjligheten att bli kontaktad per sms så kan du ändra detta genom att kontakta vår kundtjänst 0771-10 20 40. 

    Information om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du ta del av i vår integritetspolicy, eller höra av dig till Sergels Dataskyddsombud genom att maila DPO@sergel.com. 

  • E-faktura

    Då vi inte kan erbjuda e-faktura föreslår vi att du ansluter dig till Kivra. Där får du all vår skriftliga kommunikation digitalt, och du kan även betala direkt via tjänsten.

  • Utökad information på Mina sidor

    Nu har du möjlighet att överblicka samtliga inbetalningar knutna till dina ärenden tillsammans med alla brev som Sergel har skickat till dig. Besök Mina sidor och välj det specifika ärendet du önskar ta del av.

    Brev: Samtliga brev som Sergel har skickat till dig från och med 2019-12-01 kommer att finnas tillgängliga och vara nedladdningsbara.

    Betalningar: Samtliga inbetalningar som har skett från och med 2019-12-01 redovisas.

  • Om din ekonomi inte går ihop finns stöd och hjälp att få

    Budget och skuldrådgivning erbjuds i alla kommuner, är gratis och rådgivarna har tystnadsplikt. De kan hjälpa dig att gå igenom din vardagsekonomi och göra en budget anpassad efter dina förutsättningar. Om du har skulder kan de även hjälpa dig att göra en översikt av skulderna för att försöka hitta en hållbar lösning.

    Om du vill ansöka om Skuldsanering har de information om hur det fungerar, de hjälper till med att ansöka hos Kronofogdemyndigheten och finns som stöd för dig under hela skuldsaneringsprocessen.

    Hitta information om din kommun på Hallå konsument – Budget & Skuldrådgivning.