Pelle ringer till Sergel för att han fått två inkassokrav på samma faktura. Han förklarar att det ena kommit till honom personligen och att det andra skickats direkt till hans företag, som är ett handelsbolag. Pelle frågar uppgivet om han behöver betala båda eftersom beloppen skiljer sig åt och fortsätter berätta att han inte har möjlighet att betala i tid.
Pelles företag, som han har tillsammans med sin fru, har inte gått speciellt bra på sistone vilket även påverkat dem privat. Till följd av detta har de nu dragit på sig skulder som försämrat deras möjligheter att betala i tid.
Vårt uppdrag är att hjälpa Pelle och hans fru till en skuldfri vardag, den de hade innan företaget började gå dåligt. Handläggaren förklarar att bolagsmännen i ett handelsbolag har ett personligt och gemensamt ansvar för att betala bolagets skulder. Det är anledningen till att han fått två inkassokrav, ett till företaget och ett privat.
Varför det är olika belopp på inkassokraven beror på att Sergel enbart har rätt att ta ut en inkassokostnad per faktura och därför skiljer det sig. Med det sagt förtydligar handläggare att det bara är en av dem som behöver betalas, den med högst belopp.
Vi förklarar även att den bästa lösningen på Pelles betalsvårighet är att förlänga betaldatumet. Genom att bevilja ett anstånd på 10 dagar får de längre tid på sig att betala, vilket Pelle menar hade varit till stor hjälp. Handläggaren fortsätter förklara att man använder samma betalningsuppgifter som på inkassokravet, även om man får betalningsdatumet förlängt. Via inkassokravet kan Pelle välja att betala med antingen Swish via en QR-kod eller till plusgirot. Det alternativ som passar honom bäst.
På Sergel är vi måna om att hjälpa alla så långt det går och på ett sätt som passar individen i fråga. Behöver du hjälp med ditt ärende kan du logga in på Mina Sidor och skicka ett meddelande till oss. Vill du hellre ringa hittar du telefonnumret som gäller för ditt specifika ärende längst ner på inkassokravet. Du når oss annars på telefonnummer 0771–102040.
Ett anstånd kan vara både mer eller mindre än 10 dagar, beroende på riktlinjer från vår kund. Vi utgår alltid ifrån inkassokravets förfallodag när vi beviljar och förlänger. Om din faktura förfaller den 15e och vi förlänger med 10 dagar blir ditt nya förfallodatum den 25e, till exempel.