Svårt att betala? Vi hittar alltid en lösning

På Sergel förstår vi att det är lätt att hamna i skuld av flera olika anledningar. Man kan ha dragit på sig för mycket krediter, som man sedan inte mäktar med. Förhöjda räntor och levnadskostnader eller en faktura som skickats till fel adress kan också vara tänkbara anledningar. Det finns flera olika skäl. Oavsett vad ditt är vill vi hjälpa dig till en hållbar ekonomisk situation.

När skuldberget växer blir du mer och mer begränsad eftersom du får sämre betalningsförmåga. Företag vill inte heller låna ut. Det absolut bästa man kan göra när man har dragit på sig skulder är att skaffa hjälp, eftersom det går att få ordning på ekonomin. Det var precis vad Niki gjorde. Hon ringde till Sergel eftersom hon visste att hon inte skulle hinna betala tillbaka sin skuld i tid, och bad om att få hjälp med en lösning.  

Handläggaren förklarar för Niki att en avbetalningsplan låter som en bra idé. Det är en lösning som ger henne möjlighet att dela upp och betala av skulden under en längre tid. Vi informerar om att vi med hennes tillåtelse kan lägga upp en avbetalningsplan men att det tillkommer en uppläggningsavgift på 170 kr samt en aviseringsavgift på 60 kr/månad per avisering. Dessa är kostnader som är inräknade i månadsbeloppet. När Niki bekräftat att kostnaderna känns okej diskuterar vi hur mycket hon har möjlighet att betala per månad, eftersom upplägget ska passa henne. 

Innan samtalet avslutas informerar handläggare Niki om att hennes abonnemang hos fordringsägaren kan komma att stängas av till dess att ärendet är slutbetalt. Det är inte något vi på Sergel styr över utan något våra kunder beslutar om själva. Därefter tackar hon för hjälpen och vi avslutar samtalet.  

Precis som i Nikis situation uppmanar vi till att be om hjälp om du befinner dig i en dålig ekonomisk situation. Annars är risken stor att det kan bli värre. I värsta fall med en betalningsanmärkning, som ligger kvar i tre år. Då blir det svårare att ta nya lån eller teckna nya abonnemang. Det är bättre att kontakta oss, ta hjälp och få en skräddarsydd lösning utifrån dina behov.  

På Sergel är vi måna om att hjälpa alla så långt det går och på ett sätt som passar individen i fråga. Behöver du hjälp med ditt ärende kan du logga in på Mina Sidor och skicka ett meddelande till oss. Vill du hellre ringa hittar du telefonnumret som gäller för ditt specifika ärende längst ner på inkassokravet. Du når oss annars på telefonnummer 0771–102040. 

Läs mer

Läs även dessa lösningar