Betalade samma faktura två gånger

Sergel fick ett samtal från Dante som har råkat betala samma faktura två gånger. Han förklarar att han betalat den första fakturan direkt till fordringsägaren, men att han trots det fick ett inkassokrav från Sergel på samma ärende. Inkassokravet stressade upp honom vilket gjorde att han swishade in sin betalning direkt till Sergel. En något uppjagad Dante undrar vad som händer nu. Kommer han få tillbaka pengarna han betalat till Sergel?

Vi förklarar för Dante att det här inte är helt ovanligt att ett inkassokrav skickas ut trots att man betalat. Situationen kan uppstå när betalningen till fordringsägaren inkommer samma dag som eller efter att vårt inkassokrav skickats ut. Om betalningen redan hunnit registreras hos fordringsägaren innan vi skickar ut inkassokravet avslutas däremot ärendet.  

Handläggaren berättar för Dante att vi kan se den andra betalningen som inkommit till Sergel med Swish. Vi kan även se att ärendet blivit avslutat i och med den första inbetalningen till fordringsägaren. Betalningen som han gjort till Sergel kommer därmed att returneras på en utbetalningsavi som skickas hem till honom på posten. Denna avi är giltig i 60 dagar.  

Handläggaren ger därefter Dante ett tips på vad han skulle kunna göra om en liknande situation uppstår.  

  • Börja med att kontrollera om den första betalningen är gjord med rätt uppgifter, eller om någon siffra i OCR-numret kan ha blivit fel.  
  • Kontrollera därefter om betalningen har lämnat kontot.  

Handläggaren förklarar att det är sådana småsaker som är enkla att missa. Dante tackar för hjälpen och tipsen, därefter avslutas samtalet. 

På Sergel är vi måna om att hjälpa alla så långt det går och på ett sätt som passar individen i fråga. Behöver du hjälp med ditt ärende kan du logga in på Mina Sidor och skicka ett meddelande till oss. Vill du hellre ringa hittar du telefonnumret som gäller för ditt specifika ärende längst ner på inkassokravet. Du når oss annars på telefonnummer 0771–102040. 

 

Information för dig i en liknande situation

Om du skulle vara med om en liknande situation och vill få tillbaka pengarna direkt på ditt konto kan du kontakta oss via Mina sidor. Det förutsätter däremot att du hör av dig innan utbetalningsavin skickas. Annars skickar Sergel per automatik en utbetalningsavi, så länge den första inbetalningen inkommit korrekt. Känner du dig osäker är du välkommen att ta kontakt med oss. 

Läs mer

Läs även dessa lösningar