Använde fullmakt för att hjälpa sin mamma med gammal faktura

Nina tittade på inkassobrevet i sin hand med en klump i magen. Hennes mamma hade alltid varit försiktig när det kom till pengar, och det här var något ingen av dem hade förväntat sig. Ninas oro var påtaglig när hon bestämde sig för att ringa Sergel.

Nina inleder samtalet med att berätta att hennes mamma inte var medveten om den gamla skulden och frågar om den inte borde ha preskriberats, eftersom hennes mamma inte mottagit något brev. Hon nämner också att de har fyllt i en fullmakt via Mina Sidor, så att Nina kan hantera ärendet åt sin mamma.

Vårt uppdrag är att hjälpa Nina och hennes mamma genom att förklara hur det fungerar. Handläggaren kan se att Sergel har skickat ut inkassobrev till Ninas mamma minst en gång om året utan att ha fått brevet i retur. När man skickar brev till en persons folkbokföringsadress och det inte kommer i retur betyder det att preskriptionen bryts och att ärendet därmed kvarstår.

Genom samtalet med handläggaren förstår Nina att hennes mamma måste betala skulden. Handläggaren och Nina pratar ytterligare en stund till. Hon vill förstå varför detta hänt och hur de ska kunna ordna det. Nina uttrycker sin oro och sina känslor av att vara överväldigad av situationen.

Slutligen tackar Nina handläggaren varmt för den hjälp och förståelse som hon och hennes mamma har fått. Hon berättar att hon aldrig har varit i en liknande situation tidigare, men att det känns bra att veta att det finns stöd och hjälp att få.

På Sergel är vi måna om att hjälpa alla så långt det går och på ett sätt som passar individen i fråga. Behöver du hjälp med ditt ärende kan du logga in på Mina Sidor och skicka ett meddelande till oss. Vill du hellre ringa hittar du telefonnumret som gäller för ditt specifika ärende längst ner på inkassokravet. Du når oss annars på telefonnummer 0771–102040.

Om fullmakt

För att vi ska kunna diskutera ett ärende med någon annan än personen i fråga behöver vi en fullmakt från den som är skyldig pengar. En fullmakt måste innehålla följande:

  • Slutkundens fullständiga namn, födelsedatum och underskrift.
  • Vem får informationen.
  • Vilken roll fullmakten gäller. Om det finns flera ärenden ber vi om ett ärendenummer.
  • Fullmaktens varaktighet.
  • Om fullmakten endast gäller tillgång till ärendet, eller om avtal kan ingås för gäldenärens räkning.

En fullmakt ges enklast genom att fylla i den digitalt på Mina Sidor.

 

 

Läs mer

Läs även dessa lösningar