Det var en stressig morgon för Edwin när han upptäckte ett oväntat inkassokrav i sin digitala brevlåda. Hans förvåning vände snabbt till frustration när han insåg att han redan hade betalat fakturan tre dagar tidigare. Med hjärtat i halsgropen ringde han omedelbart Sergel Kredittjänster för att förstå vad som hade hänt och om han kunde undvika onödiga inkassokostnader. Edwin visste att det var viktigt att han gjorde rätt för sig, men han behövde hjälp att reda ut det här mysteriet.
Vår handläggare berättar för Edwin att ärendet avslutas om betalningen från honom registrerats hos fordringsägaren innan vi skickat ut inkassokravet. Inkommer betalningen samma dag eller efter vårt inkassokrav har skickats ut, kommer inkassokostnaden och räntan att behöva betalas till Sergel. Handläggaren förklarar att Sergel i så fall skickar ut ett nytt brev till Edwin med kvarstående kostnader.
I Edwins fall var betalningen registrerad hos fordringsägaren innan vi skickade ut inkassokravet. Det betyder att han inte behöver göra något denna gång, utan att ärendet avslutats eftersom betalningen inkom i tid. Edwin tackar för hjälpen. Han berättar att han känt sig stressad sedan han fick brevet från Sergel men att allt kändes bättre efter att ha fått prata med vår handläggare.
Handläggaren berättar därefter hur Edwin kan agera om en liknande situation skulle uppstå. Skulle Edwin få ett nytt krav som han anser felaktigt, där han måste betala inkassokostnaden kan han göra något av följande:
Sergel strävar alltid efter att efterleva vårt ledord “We Care” i mötet med de människor som kontaktar oss. Vi måna om att hjälpa alla så långt det går och på ett sätt som passar individen i fråga. Behöver du hjälp med ditt ärende kan du logga in på Mina Sidor och skicka ett meddelande till oss. Vill du hellre ringa hittar du telefonnumret som gäller för ditt specifika ärende längst ner på inkassokravet. Du når oss annars på telefonnummer 0771–102040.