På Sergel förstår vi att det är lätt att hamna i skuld av flera olika anledningar. Man kan ha dragit på sig för mycket krediter, som man sedan inte mäktar med. Förhöjda räntor och levnadskostnader eller en faktura som skickats till fel adress kan också vara tänkbara anledningar. Det finns flera olika skäl. Oavsett vad ditt är vill vi hjälpa dig till en hållbar ekonomisk situation.
När skuldberget växer blir du alltmer begränsad på grund av försämrad betalningsförmåga, och företag blir ovilliga att låna ut. Det bästa man kan göra när man har dragit på sig skulder är att söka hjälp, eftersom det är möjligt att få ordning på ekonomin. Det var precis vad Niki gjorde. Hon ringde till Sergel, medveten om att hon inte skulle hinna betala tillbaka sin skuld i tid, och bad om hjälp med en lösning.
Sergels handläggare förklarar för Niki att en avbetalningsplan kan vara en bra lösning, då den ger henne möjlighet att dela upp och betala av skulden över en längre period. Vi informerar henne om att vi, med hennes tillåtelse, kan lägga upp en avbetalningsplan. Detta innebär en uppläggningsavgift på 170 kr och en aviseringsavgift på 60 kr per månad, vilka är inräknade i månadsbeloppet. När Niki bekräftar att kostnaderna känns acceptabla, diskuterar vi hur mycket hon har möjlighet att betala per månad för att säkerställa att upplägget passar henne.
Innan samtalet avslutas informerar handläggare Niki om att hennes abonnemang hos fordringsägaren kan komma att stängas av till dess att ärendet är slutbetalt. Det är inte något vi på Sergel styr över utan något våra kunder beslutar om själva. Därefter tackar hon för hjälpen och vi avslutar samtalet.
Precis som i Nikis situation uppmanar vi dig att söka hjälp om du befinner dig i en svår ekonomisk sits. Annars riskerar problemen att förvärras, vilket i värsta fall kan leda till en betalningsanmärkning som ligger kvar i tre år. Detta gör det svårare att ta nya lån eller teckna abonnemang. Det är bättre att kontakta oss för att få hjälp och en skräddarsydd lösning utifrån dina behov.
På Sergel är vi måna om att hjälpa alla så långt det går och på ett sätt som passar individen i fråga. Behöver du hjälp med ditt ärende kan du logga in på Mina Sidor och skicka ett meddelande till oss. Vill du hellre ringa hittar du telefonnumret som gäller för ditt specifika ärende längst ner på inkassokravet. Du når oss annars på telefonnummer 0771–102040.