Cashkollen - få koll på din ekonomi

På Sergel vet vi att många som hamnar hos inkasso vill göra rätt för sig, men har tagit ett felsteg, missar sista betaldatumet eller glömmer bort brevet och hamnar där av misstag. Inkassobranschen har under en lång tid uppfattats som ganska hård, hotfull och skrämmande. Det vill vi förändra. Med god och utbildande kommunikation, ett bemötande anpassat utifrån dig och dina förutsättningar och med processer som gör det enkelt för dig att betala tror vi att det är möjligt.

Vi förstår att skulder kan uppstå och finns här för att hjälpa dig

Vi vet att det ibland kan vara svårt att betala sina räkningar och att oförutsedda saker kan hända som gör att skulder uppstår.

När du inte kan betala i tid kan fordringsägaren skicka vidare dig till ett företag som Sergel.

Då finns vi här för att hjälpa dig med en lösning utifrån dina förutsättningar.

När vi skickar ett brev till dig har du möjlighet att logga in på Mina Sidor för att se över ditt ärende. Här kan du välja att lägga upp betalning på ett sätt som passar dig:

  • du kan betala allt direkt
  • lägga upp en avbetalningsplan
  • ansöka om Autogiro
  • ansöka om anstånd

Du kan även skicka meddelanden till oss om du har frågor.

Sergel vill förändra inkassobranschen och ta bort stigmat kring ekonomi. Vi förstår att skulder kan uppstå och finns här för att hjälpa dig hantera dem. Sergel, We Care.

1. Lägg in räkningen direkt och slipp förseningsavgifter. Ett enkelt köp blir snabbt dyrt om man är sen med betalningen.

2. Glöm inte bort att avsluta tjänster och abonnemang som du inte använder.

3. Vissa företag tar så mycket som 100 kronor i fakturaavgift. Betala med e-faktura eller autogiro istället. Bra för ekonomin och miljön.

4. Gör en enkel budget. Det finns en mängd olika appar som är lättanvända och gratis.

5. Spara till en liten buffert. Om du kan, sätt upp automatiska överföringar varje månad.

6. Se över och prioritera dina småkostnader. En kaffe eller lunch på stan varje dag blir fort stora pengar.

7. Köp inte på kredit om du kan undvika det.

8. Köp inte första bästa utan jämför alltid priser. Med lite research kan du spara mycket pengar.

9. Se över dina lån och krediter. Samla allt på ett ställe och förhandla om din ränta med banken.

10. Om du har ekonomiska problem, sök rådgivning så snabbt som möjligt och försök få grepp om din ekonomiska situation.

Poddtipset

Det finns flera sätt att tillgodose sig ekonomisk information på, och ett bra alternativ är att lyssna på poddar eftersom det är så tillgängligt. Här kommer några av våra tips!

Podden Ekonomiekot Extra tar upp vad som har hänt i ekonomivärlden under veckan. Förändrat sätt att handla mat, vad som driver inflationen, varför den svenska kronan är så svag och diskussioner om bostadsmarknaden är exempel på ämnen som tagits upp tidigare. Programledare är Hanna Malmodin.

Podden Ekonomi på riktigt tar sig an ämnet vardagsekonomi med intressanta gäster samtidigt som de pratar på ett intressant och begripligt sätt. Podden riktar sig till alla som vill få bättre koll på sin vardagsekonomi. Hållbar konsumtion, att starta företag, att gå från student till arbetsliv, inflation och mycket mer kan du höra om här. Charlie Söderberg och Mathias Andersson, två kända ansikten från TV-programmet Lyxfällan, programleder podden.

Behöver du ekonomisk rådgivning kan du alltid vända dig till din kommun. De erbjuder budget- och skuldrådgivning oavsett hur din situation ser ut och har dessutom tystnadsplikt.

Hur kan vi hjälpa dig?

Du är sällan ensam i en ekonomisk utmaning. Här hittar du svar på de vanligaste problemen.
  • Jag vill betala!

    Du har flera alternativ för att betala din skuld till Sergel och du kan smidigt välja det alternativ som passar dig bäst.

    På ditt inkassobrev har du en QR-kod till Swish betalning. Med den kan du enkelt reglera din skuld snabbare. Du kan även logga in på Mina Sidor för att betala. Tänk på att göra detta i tid, innan sista betalningsdagen. Då slipper du påminnelseavgifter. Det kan ta mellan 1-3 arbetsdagar innan din betalning når oss, beroende på hur du betalar.

    Vill du kontrollera om din betalning inkommit kan du:

    • Logga in på Mina Sidor. Här finns information om dina öppna och stängda ärenden. På Mina sidor kan du även meddela att du har gjort en betalning och lämna ett mobilnummer om du vill få en SMS bekräftelse när betalningen är registrerad.
    • Ring oss, genom vårt talsvar hjälper vi dig att kontrollera om betalningen inkommit. Du hittar telefonnumret till oss på ditt inkassokrav.
  • Jag har betalat. Vad gör jag nu?

    Hur vet jag att min betalning har kommit in?

    Tänk på att det kan ta mellan 1-3 arbetsdagar innan din betalning når oss, beroende på hur du betalar.

    Har din betalning bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare är du skyldig att betala inkassokostnad och ränta.

    Detta gäller inte skulder för hyror. För denna typ av fordran anses beloppet ha kommit till hyresvärden omedelbart vid betalningen och inte när betalningen bokförts på mottagarens konto.

    Vill du kontrollera om din betalning inkommit kan du:

    • Logga in på Mina Sidor. Här finns information om dina öppna och stängda ärenden. På Mina sidor kan du även meddela att du har gjort en betalning och lämna ett mobilnummer om du vill få en SMS bekräftelse när betalningen är registrerad.
    • Ring oss, genom vårt talsvar hjälper vi dig att kontrollera om betalningen inkommit. Du hittar telefonnumret till oss på ditt inkassokrav.
  • Jag har frågor om kreditupplysning

    Kreditupplysningar

    Sergel levererar kreditupplysningstjänster som hjälper företag att fatta affärsbeslut. Om du ansökt om ett köp eller lån kan du därför ha fått hem en kreditupplysningskopia från oss. I FAQn under kategorin ”kreditupplysning & kreditspärr” finner du svar på de vanligaste frågorna vi får om kreditupplysningar.

     

     

Logga in

"Sergels medarbetare är vana att informera om vilka resurser som finns i samhället för den som är skuldsatt. De kan ge råd om var man kan vända sig för att exempelvis få ekonomisk rådgivning eller erhålla samtalsstöd om man mår dåligt",

Sandra Jannas, legitimerad kurator

Med flexibel, utbildande och inkännande hantering kan vi minska skuldberget 

Min erfarenhet är att många som hamnar hos inkasso vill göra rätt för sig, men har tagit ett felsteg, missar sista betaldatumet eller glömmer bort brevet och hamnar där av misstag.

Checklistan till en sundare ekonomi

Som kundansvarig på Sergel Kredittjänster informeras jag om skuldsättning varje dag. Därför vet jag hur viktigt det är att ha kunskap om grundläggande ekonomi.