När Wholesale World Congress Madrid genomfördes i september i år var Sergel Connect på plats och mötte kunder och A2P (application to person) leverantörer.
WWC - Ett globalt arrangemang
WWC är ett av branschens mest ansedda evenemang för SMS-tjänster och arrangeras i Madrid, Buenos Aires och Miami varje år. I Madrid samlade man över 1300 besökare från 500 företag. Detta skapar en unik möjlighet att nätverka och etablera fruktbara affärsrelationer inom en dynamisk industri.
Deltagandet på WWC var mycket givande, med betydande möjligheter för nätverkande med såväl nuvarande samt potentiella kunder och en fördjupad förståelse av de senaste marknadstrenderna. Vi har tagit med oss många insikter, men vi vill särskilt belysa de mest framträdande trenderna vi har identifierat just nu.
Sms allt hetare
Sms-marknaden är hetare än någonsin, med en stadig tillväxt som inte tycks avta. Fler och fler företag omfamnar eller återvänder till sms då man landat i att det är det mest effektiva sättet att kommunicera, oavsett vad sms:ets syfte är. Med en snabb notifikation i mobilen är responsen omedelbar. Då det finns en uppsjö av olika kommunikationstjänster blir det allt vanligare att man stänger av notifieringar från dessa. Man orkar helt enkelt inte med det intensiva informationsflödet. Trots det fortsätter sms att vara det som alltid lockar vår uppmärksamhet, då det används både privat, i arbete och marknadsföringssyfte.
Kvalitet kostar
Eftersom användningen av sms fortfarande ökar, lockas allt fler aktörer att ansluta sig till branschen. Inom en kort tidsram har operatörerna höjt priserna för direktkopplingar, det vill säga kopplingar med en garanterad leveransgrad på 100%. Denna prisökning har resulterat i att många aktörer på marknaden har varit tvungna att i sin tur justera priset för denna produkt ut mot kund.
Sämre leveranskvaliteter utmanar
En följd av de ökande priserna är att vissa kunder på marknaden har börjat prioritera ned kvalitet och leveransgaranti, framför allt i Europa. Detta har resulterat i en ökad konkurrens på marknaden, där en del aktörer väljer att sänka både prisnivån och kvalitets- samt leveransgarantier. För närvarande erbjuds teknologier som garanterar lägre leveranssäkerhet, cirka 50–90 %, men då till ett reducerat pris.
Navet mellan A2P, operatörer och kunder
Sergel Connect fungerar som en mellanhand mellan innehållsleverantörer, operatörens fakturering och abonnenterna. Vår oberoende position gör oss till en perfekt partner, med ditt företag i fokus. Och vårt sätt att arbeta kan anpassas och utvecklas i alla länder, världen över! Våra kunder är kräsna när det kommer till leveranskvalitet, och vi är engagerade i att följa våra kunders och partners specifika önskemål. Därför kommer vi på Sergel Connect alltid erbjuda 100% leveransgaranti. Hör av dig om du vill veta mer!
David Nilsson, Key Account Manager
Sergel Connect