We Care inom Operations – hjärtat i organisationen

I den nuvarande ekonomiska utmaningen står Sergels Operations i centrum av organisationen och arbetar med att hjälpa skuldsatta att bli skuldfria och se till att företag får betalt för sina tjänster. Genom att använda avancerade scoringmodeller och betona "We Care”, strävar Sergel efter att erbjuda bästa möjliga lösningar och säkerställa en hållbar väg mot skuldfrihet och rättvisa betalningar.

Det är omöjligt att gå miste om den utmanande ekonomiska tiden som vi lever i. Dagligen möts vi av löpsedlar som rapporterar om det växande skuldberget, rekordhöga bränsle- och elpriser och matkostnader som gräver djupa hål i våra plånböcker. Nyligen rapporterade även Kronofogden att ansökningar om skuldsanering har ökat med hela 24 procent jämfört med förra året.

Denna ekonomiska utmaning påverkar människor på olika sätt. Några kan leva på helt som vanligt, men för andra handlar det om att minska på uteluncher och kanske skjuta upp utlandsresor. Trots allt är det fortfarande en okej livssituation för dem. Det finns dock två andra grupper som vi möter dagligen i vårt arbete. Den första gruppen har tidigare levt under knappa förhållanden, men deras ekonomi har varit ordnad innan, och uteluncher eller utlandsresor har inte varit en del av deras verklighet. Nu har många i denna grupp tippat över kanten och kämpar för att betala sina räkningar. De upplever nu en ovälkommen verklighet med inkassokrav och eventuella brev från Kronofogden. Den andra gruppen består av de som är långvarigt skuldsatta, och trots att existensminimum höjts, har de ännu mindre att leva för.

Sergels största enhet är Operations, och vår huvudsakliga uppgift är att hjälpa de som är skuldsatta att bli skuldfria och säkerställa att våra kunder får betalt för de varor eller tjänster de levererar. I vårt dagliga arbete möter vi alla tidigare nämnda grupper. I de första fallet är de obetalda räkningarna ofta resultatet av slarv eller tillfällig likviditetsbrist. Vårt mål är att göra det så enkelt som möjligt att betala och vi erbjuder självbetjäningsalternativ i våra kanaler, inklusive korta avbetalningsplaner som dras via autogiro för att hjälpa människor att komma i kapp med sina räkningar.

De sistnämnda grupperna befinner sig i en mer komplicerad situation, och här kommer vårt hantverk in. Varje månad möter vi tiotusentals människor i telefon, med olika betalningsförmåga. Med We Care i ryggmärgen försöker vi hitta hållbara lösningar för dem som är skuldsatta. Att inte betala är det sämsta alternativet för alla parter, och företagen bakom fakturorna behöver få betalt för att säkerställa sin överlevnad. En hållbar lösning kan vara att betala en mindre summa under en kort period och sedan öka beloppet när ekonomin blir mer stabil. Våra medarbetare får löpande utbildning och följs upp i sina samtal för att säkerställa att vi erbjuder bästa möjliga service och lösningar.

Även om vi alla kan enas om att det bästa alternativet är att betala, är det många som tyvärr blundar för sina skulder. Därför använder vi avancerade scoringmodeller för att avgöra bästa åtgärd för att kontakta de skuldsatta. Ibland innebär det att vi ringer upp den som är betalningsskyldig för att diskutera en väg mot skuldfrihet. I andra fall kan det krävas löneutmätning eller försäljning av egendom.

Man behöver även vara medveten om att vissa inte har för avsikt att betala och att de gör sitt bästa för att undvika sina betalningsåtaganden. Här räcker inte alltid systemstöd och scoringmodeller. Vi är starkt beroende av våra erfarna medarbetare som går djupt in i ärenden för att hitta personerna och eventuella dolda tillgångar som kan omsättas till betalningar för dem som levererat varan eller tjänsten.

Samspelet mellan teknik och mänsklig insats, styrt av våra värderingar, är nyckeln till vår framgång när det gäller att skapa en hållbar väg mot skuldfrihet och att säkerställa att företagen vi representerar får betalt för sina varor och tjänster. We Care är inte bara ett motto, det är vår drivkraft och vårt åtagande gentemot samhället.

Thomas Löfkvist, Head of Operations

Kontakt

Christian Hagegård
Head of Marketing Sweden
christian.hagegard@sergel.com
076-141 21 05

Fakta om Sergel

Sergel Kredittjänster grundades 1988 och är idag en av de ledande leverantörerna av kredit- och inkassotjänster i Sverige. Verksamhetsområdena inkluderar kreditbeslutshantering, fakturaadministration och inkasso. Det största affärsområdet är inkasso, men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.