Sergel Group stärker sin position med ny Head of BI & Analytics

Sergel Group välkomnar Jim Idefeldt som ny Head of BI & Analytics! Jim tar nu på sig ansvaret att intensifiera och vidareutveckla arbetet mot en ännu mer datadriven och insiktsbaserad organisation på nordisk nivå.

Sergel Group har rekryterat Jim Idefeldt som ny Head of BI & Analytics. Med mångårig erfarenhet inom BI, affärsanalys och ledarskap, från företag som Intrum och Telia, tar Jim nu på sig ansvaret att accelerera Sergels resa mot en ännu mer data- och insiktsdriven organisation.

Efter sin doktorsexamen i risk- och beslutsanalys började Jim som konsult inom Business Intelligence, följt av tio år på Intrum där han arbetade inom BI, debt purchase och scoring. På Telia ledde han som Head of Analytics B2B-enheten och byggde upp analysfunktionen från grunden. Under hans ledning växte enheten från tre till ca 20 experter och blev en central del av Telias affärsstrategi. Rollen på Sergel kändes som ett naturligt nästa steg för Jim. ”Min bakgrund och erfarenhet matchade exakt det som efterfrågades, och jag är övertygad om att jag kan bidra till att ta verksamheten till nästa nivå,” säger han.

”Det är otroligt spännande att få vara en del av Sergels utveckling. Potentialen här är enorm, och jag ser fram emot att snabbt kunna realisera förbättringar som stärker vårt erbjudande ytterligare,” säger Jim. ”Jag ser fram emot möjligheten att få fortsätta uppbyggnaden av ett högpresterande team som med hjälp av datadrivna insikter kan göra skillnad i hela organisationen.”

Med sitt fokus på att skapa strukturer och processer som optimerar verksamheten, kommer Jim att vidareutveckla och bygga vidare på det pågående transformationsarbetet på nordisk nivå. Sergels vision är att bli ännu mer datadrivet och insiktsbaserat, där analyser inte bara stödjer affärsbeslut, utan också driver dem framåt — något Jim ser stor potential i att stödja och utveckla vidare. Genom att effektivisera BI- och analysfunktionerna och knyta utvecklingen av Generativ AI närmare enhetens data scientists, säkerställer han att vi kan möta både dagens och framtidens krav på ett konkurrenskraftigt sätt.

”Vi är mycket glada över att välkomna Jim till Sergel. Med hans omfattande erfarenhet och expertis inom affärsintelligens och dataanalys kommer vi att ytterligare stärka vår strategiska position. Detta är en viktig satsning som hjälper oss att ligga steget före och möta behov på ett innovativt och effektivt sätt,” säger Klaus Reimer, vd på Sergel Group.

Genom detta tillskott visar Sergel tydligt sin ambition att ligga i framkant och erbjuda sina kunder lösningar som inte bara möter dagens behov, utan också framtidens.