Medarbetarna är nyckeln till allt

Som före detta Global Head of Customer Services, Transformation and Business Development har ledarskap, affärsutveckling, digital transformation och kvalitetsarbete varit i fokus. Dessa områden har även varit ett stående inslag under hela min karriär och förutom nyfikenhet, vilja och kreativitet, plockar jag med mig mycket värdefull kompetens därifrån in i min nya roll som Head of Debt Collection på Sergel.

I mina tidigare roller har jag arbetat brett, med alltifrån kundresan till produktutveckling. Skapat erbjudanden baserat på tillgång och efterfrågan både vad gäller den tekniska lösningen och själva erbjudandet. Att hela tiden lyfta blicken, vilka behov ser vi, trender, vad händer i omvärlden och med erfarenheten av att vidga vyerna kan jag utifrån dagens marknad, med räntor som går upp, betalningsförmåga som minskar samt el- och matpriser som skenar, se en stor potential hos Sergel - som uppstickaren i inkassobranschen.

Självledarskap är grundläggande
Medarbetarna är nyckeln till allt, utan dem kan vi inte vara den strategiska partner vi vill vara. Av erfarenhet vet jag att ledarskap där man är transparent, lyhörd, kommunicerande samt tydlig i mandat och ägarskap ger goda resultat. Samtidigt bör det finnas en målbild som tydliggör hur varje medarbetare adderar värde. Sergel är varmt och välkomnande, med kunniga medarbetare. Det är något vi hela tiden måste ta vara på och bredda oss med.

Här är självledarskap en oerhört viktig del. Självledarskapet är det som gör att medarbetare växer i sina roller och väljer att stanna. Genom förtroendet som självledarskap medför föder man nyfikenhet, driv, innovation, möjligheter och nya sätt att arbeta på, vilket i slutändan resulterar i bättre lösningar för kund och slutkund. Vi är aldrig bättre än vår senaste kundkontakt och vi har alltid en målsättning att hjälpa människor genom empati. Såklart finns det lagar och förordningar att förhålla sig till men däremellan måste man hitta lösningar som fungerar för människor och möta dem i deras vardag, och det lyckas vi med genom att låta medarbetare få möjligheten att utmana sig själva. Det är en förutsättning för att bli bäst på det personliga mötet.

Sergel som relevant partner
Sergel fortsätter att stärka sig som en strategisk och relevant partner till våra kunder, genom målmedvetenhet och resultat. Sättet vi gör det på är genom ledordet We Care, vi är inlyssnande och förstående, men syftet med det är maximal inkassering samtidigt som vi skapar bra relation mellan kunder och slutkunder. Som sagt, medarbetarna samt rätt produkt och tjänsteutbud är nyckeln – men för att nå hela vägen behövs ledarskapet. Med min nyfikenhet, vilja och kreativitet hoppas jag kunna leda och coacha människor i att göra något som redan är bra, ännu bättre. Med vidgade vyer fortsätter nu arbetet som uppstickaren i inkassobranschen.

Pamela Clark, Head of Debt Collection