Julen nalkas och året börjar lida mot sitt slut. Under min första tid som vd har mycket hunnit hända, och ännu ett lärorikt år som både förflyttat oss i rätt riktning, vidareutvecklat vår förmåga att omfamna förändring och där vi fortsatt effektivisera våra processer, har passerat.
Även om jag nyligen tillträtt som vd har jag arbetat på Sergel i 4 år. Att få möjligheten att axla den här rollen har varit både utmanande och samtidigt väldigt roligt. Det är energigivande att få arbeta tillsammans med kompetenta kollegor och att träffa våra kunder i olika forum.
Mycket har hänt under året som gått
Vi har valt att satsa på våra legaltjänster eftersom vi sett ett behov av den specialkompetensen hos våra kunder. Vi har även tecknat om avtalen med två av våra största kunder, och våra kundansvariga och handläggare som i det dagliga jobbar nära våra kunder har gjort ett fantastiskt arbete. Genom kontinuerlig förbättring av våra processer kan vi fortsätta möta kunder på bästa sätt, vilket vi även fått beröm för. Det är ett kvitto på att vi gör rätt saker för våra kunder.
Det har även varit ett år då vi växlat upp vår synlighet på marknaden, bland annat genom spännande nätverksaktiviteter, med olika kundevent där vi sammanstrålat både fysiskt och digitalt. Dessa tillfällen har bidragit till värdefulla möten, med intressanta diskussioner och nya infallsvinklar. Mer sådant ser jag fram emot även nästa år.
Sergels pulsmätning, en mätning av medarbetarnas engagemang på jobbet, har även fått mycket fokus under året. Svarsfrekvensen har ökat kraftigt, nu senast låg den på hela 93%, och vi har nått ett mycket positivt resultat där medarbetarnöjdheten förbättrats enormt. Trivsel på jobbet är viktigt för mig och därför är mätningen oerhört värdefull, både nu och framåt.
Planer för 2023 – data, självledarskap och individualisering
Planerna för 2023 är många och ett av mina viktigaste mål för nästa år är att utveckla Sergel till ett bolag som drivs av data och självledarskap. Får man ut självledarskap i organisationen, var alla tar eget ansvar och kan bidra, växer man inte bara som människa utan känner även ett större engagemang.
Ännu ett viktigt mål är det fortsatta arbetet med den individualiserade bearbetningen av slutkunden. Att hela tiden möta slutkunden i rätt kanal, kommunicera på det sätt som den betalningsskyldige föredrar och erbjuda möjligheten att betala där den vill. Allt det kan vi göra med hjälp av data. Och vi har kommit en bit på vägen, nu senast med en nylanserad hemsida som ytterligare ett steg i att göra det enklare för slutkunder att lösa sina betalningar.
Sergel har det senaste året gjort en förändringsresa som börjar märkas av på marknaden. Med utgångspunkt iWeCarevärnar vi om individen med mål att hjälpa slutkunderna till en bra betalningslösning. Samtidigt som kunderna värnas en bättre, mer lönsam och hållbar kundrelation. Vi kommer att fortsätta denna spännande resa under 2023.
Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder och samarbetspartners för det gångna året. Jag vill även tacka alla medarbetare för det fina arbetet ni åstadkommit under året, trots det rådande läget i omvärlden. Ta hand om er och era nära och kära. Nu ser vi fram emot nästa år med stor optimism, många idéer och fulla av ny energi.
God jul och gott nytt år!
Laila Svahn, vd på Sergel