Om du blir utsatt för bedrägeri

Har du blivit utsatt för bedrägeri eller försök till bedrägeri? Då kan vi sätta en bedrägerispärr.

Så här fungerar det:

  • Händelsen ska vara polisanmäld.
  • Kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-107070 vardagar 09.00-17.00.
  • Vid ditt samtal spärrar vi för kreditupplysning tillfälligt i två veckor. Spärren förhindrar att det går att ta en kreditupplysning på dig via Sergel.
  • Inom två veckor från det att du anmält händelsen ska du skicka din polisanmälan och ett personligt brev till Sergel. I brevet till Sergel bifogar du in polisanmälan, begär att få ditt personnummer spärrat hos oss och undertecknat av dig.

När du skickat brev till oss spärras du i 5 år. Vill du ta bort spärren innan femårsperioden har gått ut ska du skicka ett personligt brev till Sergel där du skriver information att du vill att vi tar bort spärren på ditt personnummer. Brevet ska vara undertecknat av dig och du behöver bifoga en kopia på en giltig ID-handling. Handläggningstiden är normalt 1-2 dagar från att vi mottagit din förfrågan. När vi har handlagt ärendet går det att göra en ny kreditupplysning dagen efter.

Ditt brev och polisanmälan skickas till:

Sergel Kredittjänster AB
ATT: Kredit/Utredningen
FE26184
105 26 Stockholm