Betalningar
Bedrägerispärr
Har du blivit utsatt för bedrägeri eller försök till bedrägeri? Då kan vi sätta en bedrägerispärr.
Så här fungerar det:
- Händelsen ska vara polisanmäld.
- Kontakta vår kundtjänst på telefon 0771-107070 (kontorstid).
- Vid ditt samtal spärrar vi för kreditupplysning tillfälligt i två veckor. Spärren förhindrar att det går att ta en kreditupplysning på dig via Sergel.
- Inom två veckor från det att du anmält händelsen ska du skicka din polisanmälan och ett personligt brev till Sergel.
I ditt personliga brev ska du skriva ”Jag vill inte att Sergel lämnar ut några uppgifter om mig”. Du kan också komplettera uppgifterna i polisanmälan om du anser att det är nödvändigt. Brevet ska vara personligen undertecknat av dig.
Vill du ta bort spärren innan femårsperioden har gått ut ska du skicka ett personligt brev till Sergel där du skriver information att du vill att vi tar bort spärren på ditt personnummer. Brevet ska vara undertecknat av dig och du behöver bifoga en kopia på en giltig ID-handling. Handläggningstiden är normalt 1-2 dagar från att vi mottagit din förfrågan. När vi har handlagt ärendet går det att göra en ny kreditupplysning dagen efter.
Ditt brev och polisanmälan skickas till:
Sergel Kredittjänster AB
ATT: Kredit/Utredningen
FE26184
105 26 Stockholm
-
Betalningar
- Betalningsuppgifter
- Kontakt med Kundservice
- Avbetalningsplan
- Jag kan inte betala hela skulden på en gång. Vad ska jag göra?
- Vad händer om jag inte betalar min hyra?
- Betalningar från utlandet
- Jag betalade fakturan innan jag fick inkassokravet, måste jag ändå betala inkassokostnad?
- Bedrägerispärr
- Swish
- OCR-nummer
- Administrativ avgift i samband med återbetalning
-
Inkasso
- Vad händer när jag har fått ett inkassokrav?
- Varför har jag fått ett inkassokrav?
- Kontakt med Kundservice
- Avbetalningsplan
- Jag kan inte betala hela skulden på en gång. Vad ska jag göra?
- Hur kan jag se min aktuella skuld?
- Hur vet jag om jag har betalningsanmärkningar?
- Jag har fått ett inkassokrav som jag anser är felaktigt. Hur går jag tillväga?
- Vad händer om jag inte betalar min hyra?
- Beställa registerutdrag
-
Kronofogden
- Kontakt med Kundservice
- Hur vet jag om jag har betalningsanmärkningar?
- Vad händer om jag inte betalar min hyra?
- Utslag
- Vad händer om jag inte betalar?
- Återvinning – omprövning / borttag av betalningsanmärkning
- Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?
- Vad händer hos Kronofogden?
- Betalningsföreläggande
- Vad är en betalningsanmärkning och när uppstår den?
-
Mina Sidor
- Kontakt med Kundservice
- Avbetalningsplan
- Jag kan inte betala hela skulden på en gång. Vad ska jag göra?
- Hur kan jag se min aktuella skuld?
- Jag har fått ett inkassokrav som jag anser är felaktigt. Hur går jag tillväga?
- Hur vet jag att min betalning har kommit in?
- Jag saknar betalningsuppgifter, hur hittar jag dem?
- Vad gör jag om jag har betalt min hyra och ändå har fått ett inkassokrav?
- Fakturans innehåll / Vad avser kravet?
- Påminnelse