Press & Media

Press & Media

Elgiganten ingår avtal med Sergel

Elgiganten har valt Sergel som ny samarbetspartner för hantering av fordringar för företagskunder. Sergels starka närvaro i Norden, delade rapporteringsplattform och liknande företagskultur var avgörande för beslutet.

”För Elgiganten var det primärt tre faktorer som ledde till valet av Sergel som ny samarbetspartner för hantering av fordringar för våra B2B-kunder. De har god förståelse för den nordiska marknaden, de är närvarande på våra fyra huvudmarknader, och som kund vinner man mycket på att bara behöva använda ett gränssnitt”, säger Erik Gunset Sønsterud, CFO, Elgiganten.

”Dessutom upplever vi att Sergels kultur och värderingar liknar våra, vilket gjorde att det blev ett enkelt val. Det är viktigt för oss att veta att våra externa samarbetspartners ligger i topp med det de gör, så att vi kan fortsätta leverera det vi kan, nämligen att göra kunderna ännu nöjdare med Elgiganten.”

Hög lösningsgrad på fordringar
Effektiv hantering av fordringar är ett av Sergels största satsningsområden, och företaget lägger stora resurser på att ligga i framkant med nya digitala lösningar.

”Elgiganten är en av många stora handelsaktörer som har valt Sergel tack vare effektiv hantering på de nordiska marknaderna. Vi använder vår lokala närvaro och kompetens för att skapa skräddarsydda lösningar där våra kunder endast behöver förhålla sig till en kontaktpunkt, något som är mycket resurssparande”, säger Sven O. Ingebretsen, VD, Sergel Norge.

Hög kundnöjdhet är en uttalad målsättning för Elgiganten, och Sergel har stort fokus på att leverera en hög lösningsgrad i kombination med en positiv kundupplevelse. Det kräver att handläggarna har grundlig insikt i gällande segment och marknad, och att betalningslösningarna är så användarvänliga som möjligt.

För en aktör som Elgiganten är hög lösningsgrad avgörande för fortsatt lönsamheten i en stadigt växande marknad.

”Vi förväntar oss en stark tillväxt på B2B-marknaden de kommande åren och det leder till att antalet kreditförsäljningar kommer att öka. Vi vill kunna lägga så mycket tid som möjligt på direkt kundkontakt, och därför litar vi på att en professionell aktör som Sergel kommer att hjälpa oss med att hantera arbetet med fordringar som vi förväntar oss kommer uppstå”, säger Erik Gunset Sønsterud.

Sergel är stolta över att ha blivit utvalda som leverantör till en av Nordens största handelsaktörer, och ser fram emot att samarbeta med Elgiganten.

För mer information, kontakta:
Mattias Vestman, Försäljningschef Sergel Sverige
+46 727 115 811
mattias.vestman@sergel.com

Sergel först med att skicka digitala inkassobrev genom Kivra

Den 12 juni 2018 kommer Sergel att skicka digitala inkassobrev som den första aktören i inkassobranschen. Sergel har samarbetat med Kivra sedan deras start 2011 genom att skicka digitala omfrågandekopior vid kreditprövningar och nu har samarbetet utökats.

Den nya tjänsten gör det snabbare och enklare att agera när inkassobrev har skickats. Dessutom har tjänsten en hög säkerhet genom identifiering via BankID. Den digitala brevlådan ger tillgång till inkassobrevet varhelst man befinner sig och en extra notifiering skickas innan betalningen förfaller. Att det därtill leder till en minskad klimatpåverkan gör det givetvis ännu bättre.

Inkassobrevet kommer vara tillgängligt i realtid direkt efter utskick vilket ger kundens kund fler dagar på sig att hantera kravet jämfört om kravet sänds med A-post, vilket normalt tar cirka två till tre arbetsdagar.

När användaren öppnar inkassobrevet i Kivra erbjuds möjligheten att betala skulden direkt i Kivra, alternativt kan användaren enkelt klicka sig vidare till Sergels Mina Sidor för betalning med Swish, få ytterligare information eller komma i kontakt med Sergel.

Tre dagar innan inkassobrevets förfallodag aktiveras en notifiering för att påminna om att förfallodagen närmar sig. Denna service syftar till att undvika att ärendet ska gå vidare i inkassoprocessen och att ytterligare kostnader ska debiteras.

”Sergel menar allvar i vår strategi att bry oss om våra kunders kunder, och det är tydligt att de i ökad utsträckning söker sig till digitala kanaler. Därför vill vi ligga i framkant i vår digitalisering och är nu först med att skicka digitala inkassobrev. Med denna tjänst erbjuder vi en enklare lösning, mer tid att betala och ökad säkerhet. Samtidigt slår vi ett slag för miljön genom minskad pappersanvändning”, säger Peter Storåkers, VD på Sergel.

Idag använder över 2,5 miljoner svenskar Kivra, och är man redan en aktiv användare kommer man automatiskt få eventuellt inkassobrev från Sergel genom Kivra från och med 12 juni. Har man anmält att man önskar ta emot brev via Kivra ingår nu även Sergels inkassobrev i den tjänsten. Vill man hellre få inkassobrevet hem i brevlådan går det självklart bra att logga in på Kivra och navigera till “Meny”, “Inställningar”, “Avsändare” och ställa om Sergel till papperspost.

Sergel är ett av Nordens och Baltikums ledande inkassobolag som levererar hela värdekedjan av Credit Management Services (CMS) med en bred kundbas som rymmer kunder inom alltifrån Bank & Finans och E-handel, till Offentlig sektor och Telekom. Det största affärsområdet är inkasso men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.

För mer information, kontakta:
Mattias Vestman, Försäljningschef Sergel Sverige
+46 727 115 811
mattias.vestman@sergel.com

Nordnet väljer Sergel igen

Nordnet väljer att förlänga sitt samarbete med Sergel. Det innebär att Sergel fortsätter hantera Nordnets förfallna krediter och bistå med inkassotjänster.

 

– Det är givetvis väldigt roligt att vi får fortsatt förtroende att leverera våra tjänster till Nordnet, som varit kund till Sergel sedan 2009. Det bekräftar att vi lyckas leverera den höga kvalitet och omsorg som vi värnar om, och det är vi stolta över, säger Peter Storåkers, VD på Sergel.

– Sergel har än en gång visat sig ha det bästa erbjudandet för Nordnet; en kombination av kompetens och personlig service gör att vi väljer att förnya vårt avtal med Sergel. Att samarbeta med Sergel innebär en trygghet för vår verksamhet, säger Sylvia Ndikumasabo, Head of Personal Loans på Nordnet.

 

För mer information, kontakta:
Mattias Vestman, Försäljningschef Sergel Sverige
+46 727 115 811
mattias.vestman@sergel.com

 

Sergel förvärvas av Marginalen

Marginalen förvärvar Sergelbolagen av Telia Company AB, ett förvärv som inkluderar verksamheterna i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Lettland och Litauen med 360 medarbetare.

Affären som kommunicerades redan 2016 är nu godkänd av alla tillsynsmyndigheter och slutförd den 30 Juni 2017.

Sergel är ett av Nordens ledande bolag som levererar hela värdekedjan av Credit Management Services (CMS) med en bred kundbas som rymmer kunder inom alltifrån Bank & Finans och E-handel, till Offentlig sektor och Telekom. Det största affärsområdet är inkasso men företaget är även en av Sveriges största leverantörer av SMS-tjänster.

– Vi är mycket stolta över den höga service vi kan leverera, samtidigt som kunder ofta berömmer oss för den trygghet vi skapar, både för dem och för deras kunder. På Sergel genomsyras hela verksamheten av vårt synsätt ”We care”, och vi får återkommande bevis om att detta värderas högt av våra kunder. Med Marginalen som ägare kan vi ytterligare stärka vårt erbjudande. Det är med glädje vi äntligen meddelar kunder, partners och anställda att affären är klar och ägarbytet genomfört säger Peter Storåkers, VD på Sergel.

– Sergel är ett starkt varumärke med mycket stor kunskap och erfarenhet inom Credit management. Att Sergel dessutom besitter unik kompetens och erfarenhet är mycket värdefullt för Marginalen. Jag ser kort och gott en stor potential i förvärvet och är övertygad om att vi kommer att växa vår affär i och med förvärvet av Sergel, säger Ewa Glennow, VD på Marginalen.

Fakta
Marginalen AB grundades på 90-talet av Ewa Glennow. Bolaget har verksamhet i Sverige, Lettland och Litauen, och med cirka 700 antal anställda erbjuder koncernen tjänster inom bank och finansiering, kredittjänster och inkasso, ekonomiadministration, juridik och HR för privatpersoner och företag.

Sergel är ett svenskt inkassobolag och grundades 1988 som Telia Companys (då Televerkets) interna inkassobolag. Idag är Sergel en av de ledande leverantörerna av kredit- och inkassotjänster i Norden och Baltikum. Verksamhetsområdena inkluderar kreditbeslutshantering, clearinghouse, fakturaadministration, inkasso och köp av fordringsportföljer.

Kontaktperson, Sergel
Mattias Vestman, Försäljningschef Sergel Sverige
+46 727 115 811
mattias.vestman@sergel.com

Kontaktperson, Marginalen
Anders Karlström, Informationschef
Telefon: +46 707 353 677
anders.karlstrom@marginalen.se

Finansinspektionen godkänner affären

Finansinspektionen beslutade den 2 juni att godkänna Marginalen Banks förvärv av fordringsportföljer från Telia Company.

Läs mer i pressmeddelandet från Marginalen.

För mer information, kontakta:

Peter Storåkers (VD)
Mail: peter.storakers@sergel.com
Telefon vxl: 0771-10 20 40