Vad är det som gör att hösten känns som en fullträff? Kanske är det då vi landar våra nyårslöften. Eller då vi når resultaten från förra årets budgetdragning. Oavsett vad hösten har att erbjuda, trots utmaningar och osäkerhet, fortsätter vi på Sergel att vara medkännande och hjälpsamma i vårt bemötande.  

På Sergel har vi startat året bra, med ett utvecklingsarbete som visat sig ge resultat. Det gör att vi fortsätter på den inslagna vägen med att individanpassa kommunikationen till våra kunder och de enskilda slutkunderna, de vi inom inkassobranschen kallar för gäldenärer.   

Just denna höst kommer att bli speciell, med energipriser som rusar och en lågkonjunktur som lurar runt hörnet. En lågkonjunktur som även riskerar bidra till ökad arbetslöshet i förlängningen. Detta gör att det kommer att bli än mer nödvändigt att ha koll på kunden, både vid köptillfället och för de kunder som börjar få svårt att betala.  

Det viktiga i allt det här, oavsett om det gäller att ta in nya kunder eller få betalt av gamla kunder, är att monitorera, värdera och agera. Vi på Sergel kan givetvis hjälpa dig med att få betalt av kunden. Vi kan även hjälpa dig se till att du tar in rätt kunder med bra betalningsförmåga. Det gör vi via scoring och kreditupplysningar för både B2C och B2B. Jag och mina kollegor jobbar ständigt med att förbättra våra modeller för att du som köper våra tjänster ska känna dig trygg i att vi gör allt för att gäldenären snabbt ska betala. Och helst utan att hamna hos kronofogden, eftersom det oftast leder till en längre tid av problem.   

Varför just vi lyckas med att få in betalningar är för att vi som nämnt anpassar vår kommunikation till de vi pratar med, oavsett om det är via Kivra, sms, telefon eller brev. Vi har även uppmärksammat när i månaden betalningar inkommer från olika grupper och kan utifrån det anpassa vår timing i kommunikationen och utskicken. Vi fokuserar med andra ord på det individuella bemötandet och individens förutsättningar – för att hjälpa kunder och gäldenärer med betalningar. Det är det som gör hösten till en fullträff.   

Allt detta och lite till kommer vi prata mer om under höstens kommande lunchseminarium.  Håll utkik efter inbjudan! 

Torbjörn Sandahl, Head of Sales