Skydda dig mot bedrägeriförsök

Läs mer Läs mindre

Är du skyldig pengar? Vi är här för att hjälpa dig.

Betala här
Eller välj ett av alternativen nedan för att komma igång. Det finns alltid en lösning.
  • Jag vill betala!

    Du har flera alternativ för att betala din skuld till Sergel och du kan smidigt välja det alternativ som passar dig bäst.

    På ditt inkassobrev har du en QR-kod till Swish betalning. Med den kan du enkelt reglera din skuld snabbare. Du kan även logga in på Mina Sidor för att betala. Tänk på att göra detta i tid, innan sista betalningsdagen. Då slipper du påminnelseavgifter. Det kan ta mellan 1-3 arbetsdagar innan din betalning når oss, beroende på hur du betalar.

    Vill du kontrollera om din betalning inkommit kan du:

    • Logga in på Mina Sidor. Här finns information om dina öppna och stängda ärenden. På Mina sidor kan du även meddela att du har gjort en betalning och lämna ett mobilnummer om du vill få en SMS bekräftelse när betalningen är registrerad.
    • Ring oss, genom vårt talsvar hjälper vi dig att kontrollera om betalningen inkommit. Du hittar telefonnumret till oss på ditt inkassokrav.
  • Jag har betalat. Vad gör jag nu?

    Hur vet jag att min betalning har kommit in?

    Tänk på att det kan ta mellan 1-3 arbetsdagar innan din betalning når oss, beroende på hur du betalar.

    Har din betalning bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare är du skyldig att betala inkassokostnad och ränta.

    Detta gäller inte skulder för hyror. För denna typ av fordran anses beloppet ha kommit till hyresvärden omedelbart vid betalningen och inte när betalningen bokförts på mottagarens konto.

    Vill du kontrollera om din betalning inkommit kan du:

    • Logga in på Mina Sidor. Här finns information om dina öppna och stängda ärenden. På Mina sidor kan du även meddela att du har gjort en betalning och lämna ett mobilnummer om du vill få en SMS bekräftelse när betalningen är registrerad.
    • Ring oss, genom vårt talsvar hjälper vi dig att kontrollera om betalningen inkommit. Du hittar telefonnumret till oss på ditt inkassokrav.
  • Jag kan inte betala hela skulden på en gång. Vad ska jag göra?

    Genom att logga in på Mina Sidor kan du, under vissa förutsättningar, lägga upp en avbetalningsplan eller flytta fram betalningsdagen på ditt ärende.
    Det är viktigt att du kontaktar oss, via Mina Sidor eller per telefon, senast på inkassokravets förfallodatum.

    Tänk på att dina tjänster hos fordringsägaren kan komma att stängas av i samband med avbetalningsplan eller anstånd till dess att ärendet är slutbetalt.

  • Varför har jag fått ett inkassokrav?

    Om du inte betalar din faktura i tid kan den lämnas vidare till inkasso. Inkassokravet skickas i de allra flesta fall ut till din folkbokföringsadress, alternativt till företagets faktura- eller sätesadress.

    Om du har betalat fakturan innan du får inkassokravet är det viktigt att du kontrollerar din betalning. Om din betalning har bokförts på mottagarens konto samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare är du skyldig att betala ränta och inkassokostnad. Om fordran avser en hyresskuld är du skyldig att betala ränta och inkassokostnad om du betalat samma dag som inkassokravets utskriftsdatum eller senare, d v s för denna typ av fordran anses beloppet ha kommit hyresvärden tillhanda omedelbart vid betalningen och inte när betalningen bokförts på mottagarens konto.

  • Utökad information på Mina sidor

    Nu har du möjlighet att överblicka samtliga inbetalningar knutna till dina ärenden tillsammans med alla brev som Sergel har skickat till dig. Besök Mina sidor och välj det specifika ärendet du önskar ta del av.

    Brev: Samtliga brev som Sergel har skickat till dig från och med 2019-12-01 kommer att finnas tillgängliga och vara nedladdningsbara.

    Betalningar: Samtliga inbetalningar som har skett från och med 2019-12-01 redovisas.

Vi hittar alltid en lösning

Tillsammans med dig hittar vi alltid en lösning. Läs mer om hur vi hjälpt andra.

Kontakta oss

Behöver du hjälp?
Se svar på de frågor vi får mest.

Vill du ändå prata med vår kundtjänst är du välkommen att göra det – tillsammans hittar vi en lösning.

Våra öppettider är:
Måndag – fredag från kl. 09.00 – 17.00.

Ekonomiska tips och råd

Du är sällan ensam när det känns tufft ekonomiskt. Ta kontroll över din ekonomi. Här hittar du våra ekonomiska tips och råd.

Din partner i hela kreditprocessen

Vi är experter inom alla delar av kedjan, från kundval via faktura- och reskontrahantering till inkasso och betalning. Upplev säkerheten hos en fullserviceleverantör.
Läs mer

Sergel Connect

Vi hjälper dig att realisera era affärer och skapa smarta betal- och effektiva kommunikationsvägar till dina kunder och anställda. Med våra extremt effektiva tjänster kan du både lätt kommunicera och enkelt ta betalt av dina kunder. Det är effektivt att skapa och sända meddelanden via våra tjänster.
Läs mer

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du information om aktuella händelser och nyheter direkt i din e-post.